مقایسه روغن حرارتی شل Shell Thermia B با معادل ایرانی آن روغن بهران حرارت

مقایسه روغن های حرارتی

سعی داریم در این مقاله به مقایسه روغن حرارتی ایرانی بهران حرارت و روغن حرارتی خارجی شل بپردازیم تا در خرید روغن حرارت انتخاب راحت و مناسب تری داشته باشید.

روغن های حرارتی

همانطور که از اسمشان مشخص است روغن حرارتی وظیفه ی روانکاری قطعات یک سیستم و قطعات آن را در دمای حرارت بالا عهده دار هستند.

درواقع در تجهیزات و سیستم های برخی از صنایع خاص مانند پالایشگاه های قیر ، صنایع پتروشیمی ، ذوب آهن و … که میزان دمای حرارت بسیار بالا می باشد نمی توان از روغن های معمولی استفاده کرد ، زیرا روغن های معمولی در چنین شرایطی از مرز نقطه ی اشتعال و ریزش خود میگذرند، در نتیجه دچار افت ویسکوزیته و غلظت ، بخار و یا حتی مشتعل می شوند و سبب ایجاد خسارات سنگین مالی و حتی جانی می شوند و طبعا به وظیفه اصلی خود که حفظ روانکاری قطعات می باشد هم نمی پردازند.

لذا در چنین شرایطی جهت روانکاری قطعات و سیستم ها باید از روغن های حرارتی که وظیفه ی اصلی آنها حفظ عملکرد خود در دمای بالا می باشد ، استفاده کرد .

سوای خاصیت روانکاری در دمای بالا ، روغن حرارتی باید در دماهای بالا برخی دیگر از خواص خود مانند اکسیداسیون را حفظ کنند تا سبب جلوگیری از تشکیل رسوبات و لجن در قطعات سیستم شوند .

در کشور ما همواره برای صاحبان مشاغل و صنایع و مهندسین و تکنسین های دستگاه ها جای بحث بوده است که برای حفظ سلامت دستگاه ها و تجهیزات خود از روغن های حرارتی خارجی استفاده کنند یا از مشابه های ایرانی این محصولات .

مقایسه روغن های حرارتی ایرانی و خارجی

حال این سوال برای شما هم پیش آمده که روغن حرارتی ایرانی بهتر است یا روغن حرارتی خارجی؟

مجموعه روغندان پاسخ این سوال را با به مقایسه گذاشتن یکی از محبوب ترین روغن های حرارتی خارجی از کمپانی شل بنام شل ترمیا بی با معادل ایرانی آن از کمپانی نفت بهران تحت عنوان بهران حرارت می دهد.

هر دو این روغن ها ، چه روغن شل و چه روغن بهران ، در اصلی ترین آیتم و بارز ترین ویژگی شان که تحمل حرارت می باشد تقریبا معادل یکدیگر هستند و روانکاری سیستم های انتقال حرارتی بسته را تا دمای 320 درجه سانتی گراد تامین می کنند .

اما فرق جزئی این روغن های حرارتی در افزودنی های شیمیایی خاص هرکدام از آن ها می باشد که سبب شده است تا در برخی از ویژگی های خاص مانند گرانروی در یک دمای بخصوص و نقطه اشتعال با هم دارای تفاوت هایی باشند و بنابر تجربه ی تکنسین ها روغن حرارتی شل مقداری مرغوب تر از سایر روغن های حرارتی سنجیده شود .

در جدول زیر برخی از مشخصات فیزیکی و شیمیایی بارز این دو روغن با یکدیگر به مقایسه گذاشته شده است تا سبب درک بهتر تفاوت های این دو محصول شود.

دانسیته در 15 درجه C

نقطه ریزش © نقطه اشتعال © گرانروی در100 درجه سانتی گراد گرانروی در40درجه سانتی گراد مشخصات فیزیکی شیمیایی

868

-12

255

4.7

25

Shell thermia b

869 -12 206 5.5 32

بهران حرارت

نتیجه گیری : دو روغن ذکر شده از نظر ویژگی بارزشان که تحمل حرارت می باشد معادل یک دیگر هستند و تفاوت خاصی با یک دیگر ندارند  اما در برخی از ویژگی های فیزیکی و شیمیایی مانند نقطعه اشتعال ، اکسیداسیون و رسوب زدایی دارای تفاوت هایی هستند که علت آن در افزودنی های شیمیایی هر یک از آن ها و فرمولاسیون آن ها می باشد و بر اساس تجربه و سوابق ، روغن حرارتی شل رتبه ی بهتری را کسب می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه ی انواع روغن های صنعتی می توانید با کارشناس های مجموعه ی روغندان تماس حاصل فرمایید.

تلفن تماس:

02144596218

09120262605

به این مقاله امتیاز دهید

superadmin
دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.