معرفی روغن بهران حرارت و ویژگی های روغن انتقال حرارت با کیفیت

روغن انتقال حرارت

یکی از انواع روغن صنعتی که در بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، روغن انتقال حرارت است. استفاده از این نوع روغن ها در سیستم های مختلف باعث عملکرد بهتر آنها می شود. روغن حرارتی می تواند جایگزین مناسبی برای آب یا بخار آب در بسیاری از دستگاه های صنعتی باشد.

عملکرد بسیاری از سیستم های صنعتی به گونه ای است که باعث ایجاد گرما و حرارت در آنها می شود. گرمای ایجاد شده بایستی در سطوح مختلف منتقل شود و کار انتقال حرارت توسط روغن های مخصوص این کار انجام می شود. استفاده از آب یا بخار آن در بسیاری از تجهیزات مرسوم است. اما آب با افزایش دما کارایی خود را از دست می دهد. بنابراین در دماهای بالا بایستی از روغن انتقال حرارت استفاده کرد که عملکرد بهتری نسبت به آب دارد.

استفاده از این نوع روغن صنعتی در تجهیزات و سیستم های مختلف باعث می شود تا کار انتقال حرارت با سرعت بیشتری انجام شود و هزینه های مربوط به این کار نیز کاهش یابد. بنابراین کاربرد روغن حرارتی به جای آب، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.

در سیستم های مختلف سرمایشی و گرمایشی این نوع روغن ها می توانند در محدوده دمایی بین 200 تا 400 درجه سانتیگراد و بدون قرارگیری تحت فشار، کاربرد داشته باشند. به طور کلی روغن های انتقال حرارت در هر فرایند صنعتی که نیاز به سیستم های گرمایشی و سرمایشی دارند، مانند صنایع نساجی، شیمیایی، پتروشیمی و…، مورد استفاده قرار می گیرند.

مشخصات روغن انتقال حرارت با کیفیت

نقطه جوش؛

یکی از مهمترین ویژگی های روغن های حرارتی، نقطه جوش بالای آنها است. چرا که این نوع روغن ها در در هر سیستمی که نیاز به یک سیال برای انتقال حرارت وجود داشته باشد، استفاده می شوند. بنابراین نقطه جوش بالای آن باعث می شود تا در دمای بالا، روغن بخار نشود.

 

روغن انتقال حرارت

ظرفیت حرارتی؛

ویژگی دیگری که یک روغن حرارتی بایستی داشته باشد، ظرفیت حرارتی بالا است. این مورد به این معنا است که گرمای روغن ثابت باشد و تغییر دمایی در آن به وجود نیاید. این ویژگی باعث می شود تا میزان روغن استفاده شده در انتقال گرما کمتر باشد. بنابراین می توان در وقت و هزینه نیز صرفه جویی کرد. حال آن که با پایین بودن ظرفیت حرارتی، به مقدار بیشتری از روغن نیاز هست و باعث افزایش هزینه ها و کاهش بازدهی می شود.

ویسکوزیته؛

ویسکوزیته و غلظت مناسب یکی از ویژگی های مهم روغن انتقال حرارت است. این ویژگی با میزان خورندگی لوله ارتباط مستقیمی دارد. در صورتی که روغن دارای ویسکوزیته مناسبی باشد، عملکرد و بازدهی روغن در انتقال گرما بهتر خواهد بود. در واقع میزان ویسکوزیته و گرانروی روغن در چگونگی جریان در لوله ها موثر است و باعث از بین رفتن اصطکاک در آنها می شود.

ترکیبات موجود در روغن انتقال حرارت؛

مواد تشکیل دهنده روغن حرارتی بایستی به گونه ای باشد که از مواد با نقطه جوش بالا و پایین ترکیب شود. موادی که از نقطه جوش کمی برخوردار هستند، در میان عملیات تبخیر می شوند و ویسکوزیته روغن و نقطه اشتعال آن را پایین می آورند. مواد با نقطه جوش زیاد نیز رسوبات را از روی لوله ها و سایر سطوح از بین می برند. بنابراین روغن حرارتی بایستی تلفیقی از مواد مختلف باشد.

طول عمر روغن حرارتی؛

روغن های انتقال حرارت معمولا طول عمر بالایی دارند و علت وجود این ویژگی در آنها مقاومت در برابر اکسید شدن است. در اکثر مواقع روغن های حرارتی در سیستم های بسته مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل تماس نداشتن زیاد با هوا، اکسیداسیون در این روغن ها چندان بالا نیست. با این حال عواملی چون دماهای بیش از حد و وجود ذرات مس یا زنگ آهن در لوله ها می تواند باعث کاهش عمر مفید این روغن ها شوند.

میزان خورندگی؛

یکی دیگر از ویژگی های مهم روغن انتقال حرارت، خورنده نبودن آن است. این ویژگی باعث می شود تا در کاربری های متفاوت، قطعات سیستم دچار آسیب نشوند و بازدهی سیستم نیز بالاتر می رود.

نقطه اشتعال؛

نقطه اشتعال در واقع ایمنی ماده در برابر خطر آتش سوزی است. هر چه میزان این ویژگی بیشتر باشد، احتمال آتش سوزی در روغن کمتر خواهد بود. همچنین میزان تماس روغن با هوا نیز در احتمال آتش سوزی روغن تاثیر گذار است و هر چه این میزان بیشتر باشد احتمال اشتعال روغن بیشتر می شود.

روغن بهران حرارت

روغن انتقال حرارت بهران

یکی از تولید کنندگان روغن حرارتی در ایران، شرکت بهران است. این شرکت روغن های حرارتی خود را با پایه مواد معدنی و سایر افزودنی های مرغوب تولید می کند. علاوه بر این ساخت و بسته بندی روغن ها در بشکه های 208 لیتری و همچنین سطل های 20 لیتری باعث اقتصادی و مقرون به صرفه بودن محصولات این شرکت شده است.

یکی از مهمترین شاخصه های روغن بهران حرارت، طراحی این روغن برای سیستم های بسته است. حداکثر دمایی هم که روغن در آن کاربرد دارد تا 320 درجه سانتیگراد می باشد.در سیستم های بسته، روغن بهران حرارت تحت فشار بوده و در فشار کاری بین 3 تا 7 بار کار می کند. همچنین به دلیل عدم تماس مستقیم با هوا، مشکلاتی مانند احتمال آتش سوزی، اکسیداسیون و… در روغن به وجود نمی آید.

روغن انتقال حرارت بهران دارای مقاومت مناسبی در برابر عوامل مختلف مانند حرارت و اکسیداسیون است. همچنین با استفاده از این نوع روغن صنعتی، رسوب در لوله ها و سایر سطوح سیستم ایجاد نمی شود و روغن دارای خاصیت فراریت کمی می باشد.

تمامی پارامترها و ویژگی های یک روغن انتقال حرارت با کیفیت در روغن بهران حرارت وجود دارد. نقطه اشتعال، گرانروی و ویسکوزیته، عدد اسیدیته، نقطه کاری مجاز و… در روغن بهران با آزمایشات و تست های مختلف، مشخص شده است.

2.7/5 - (3 امتیاز)

superadmin
دیدگاه کاربران 3 دیدگاه
  • نگین ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۱ ق٫ظ

    سطل ۲۰لیتری هم داره؟؟ به صورت پلمپ؟

    • Sepehr Vahidi ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۹ ق٫ظ

      با عرض سلام. متاسفانه روغن حرارتی بهران تنها در حجم بشکه ی 208 لیتری تولید می گردد. برای تهیه ی روغن حرارت 20 لیتری می توان به سراغ روغن هایی مثل shell thermia و mobil therm رفت که هردو به شرط تست و آنالیز و تضمین اصالت کالا موجود می باشند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.