مقاوم ترین روغن های انتقال حرارت

روغن حرارتی

امروزه روانکارها در صنایع و مشاغل مختلف به یکی از الزامات سیستم ها و تجهیزات تبدیل شده اند. همانطور که مطلع هستید روغن های صنعتی به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند و وظایف مختلفی بر عهده دارند. کلیت کارکرد روغن ها در تجهیزات ، روانکاری ، کاهش دما و جلوگیری از خوردگی و سایش بیش از حد قطعات می باشد. ویژگی روانکاری و کاهش سایش در اکثر روانکار ها وجود دارد و می توان گفت یک ویژگی مشترک در بین روانکارها محسوب می شود. اما خاصیت کاهش دما و میزان تحمل دما در روانکارها یک موضوع حساس است که باید نسبت به دمای محیط و تجهیزات ، روغن مناسب انتخاب شود. در برخی از مشاغل میزان دما و حرارت بالاتر از حد معمول می باشد. در گذشته برای کاهش دما در برخی از دستگاه ها از پاشش آب معمولی بر روی قطعات نیز استفاده می شد ، اما این روش همه جا کار ساز نبود و در کوتاه مدت به قطعات آسیب وارد می کرد. در این مواقع به یک روغن حرارتی یا روغن انتقال حرارت نیاز است. اگر شما نیز قصد خرید روغن حرارتی دارید برای انتخاب روغن مناسب پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

در تجهیزات و سیستم هایی که میزان دما بالا است نمی توان از روغن های معمولی استفاد کرد ، زیرا روغن تبخیر شده و یا حتی مشتعل می شود که علاوه بر از بین رفتن روغن و به هدر رفتن هزینه آن ، می تواند به دستگاه ها و قطعات نیز آسیب وارد کند. روغن های حرارتی همانطور که از عنوان آن ها مشخص است ، در برابر دمای بالا مقاوم بوده و عملکرد خود را حفظ می کنند و در بازه دمای تعیین شده قادر به فعالیت هستند.

یک روغن انتقال حرارت علاوه بر ویژگی پایداری حرارتی باید دارای برخی از مزیت های مهم دیگر باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم :

ویژگی های روغن های حرارتی :

  • خواص حرارتی عالی
  • پایداری اکسیداسیون و مقاومت حرارتی بالا
  • جلوگیری از تشکیل رسوبات
  • پایداری حرارتی و اکسیداتیو خوب
  • عملکرد خوب در دمای پایین

اتاق دیگ بخار

دمای عملیاتی باز و بسته :

تمامی روانکارها دارای یک محدوده دمایی مشخص هستند که توسط تولید کننده تعیین می شود. در روغن های انتقال حرارت محدوده دمایی بالای صفر درجه وسیع تر از روغن های دیگر است. هر چه محدوده دمایی وسیع تر باشد میزان تحمل روغن نیز بالاتر خواهد رفت. رعایت این محدوده دمایی توسط مصرف کننده بسیار مهم است و حتما قبل از تهیه روغن باید میزان دمای تجهیزات بررسی و روغن مناسب انتخاب شود. در صورت انتخاب روغن نامناسب کارکرد روغن با مشکل مواجه شده و اگر دما بیش از ظرفیت باشد ، ممکن است تبخیر یا مشتعل شود.

روغن های حرارتی در آنالیز های آزمایشگاهی به صورت سیستم انتقال حرارت باز و بسته (کابل باز و بسته) مورد آزمایش قرار می گیرند. در سیستم انتقال حرارت باز اکسیژن و هوا با روغن در تماس هستند و دمای عملیاتی باز در روغن های حرارتی از 180 تا 185 درجه سانتیگراد تعیین می شود. در سیستم انتقال حرارت بسته روغن در خلأ فعالیت می کند و هوا با روغن در تماس نمی باشد. دمای عملیاتی روغن های حرارتی در محیط های بسته از 280 درجه تا 350 درجه تعیین می شود.

معرفی روغن های حرارتی :

در کشور ما روغن های حرارتی از برندهای مختلف در بازار موجود می باشد. برخی از این محصولات مربوط به برندهای ایرانی و برخی نیز از برندهای خارجی هستند. انتخاب روغن به شرایط موجود بودن محصول در بازار و میزان بودجه مصرف کننده بستگی دارد. همچنین نیازهای تجهیزات و مشخصات روغن نیز باید با یکدیگر مطابقت داشته باشند. برخی از روغن های حرارتی تولید شده در کشور عبارتند از :

روغن بهران حرارت: این روغن در محیط باز تا 180 درجه و در محیط بسته تا دمای 320 درجه سانتیگراد قادر به فعالیت است.

روغن پارس انتقال حرارت: این محصول در محیط باز تا 180 درجه و در محیط بسته تا دمای 300 درجه سانتیگراد قادر به فعالیت است.

روغن انتقال حرارت ایرانول HT-B: این روغن در محیط باز تا 180 درجه و در محیط بسته تا 300 درجه سانتیگراد قادر به فعالیت است.

برخی از روغن های انتقال حرارت با برند خارجی که در بازار کشور موجود هستند عبارتند از :

روغن انتقال حرارت ترمینول ۶۶: این روغن در محیط باز تا 180 درجه و در محیط بسته تا دمای 345 درجه قادر به فعالیت است و یکی از برترین روغن ها محسوب می شود.

روغن انتقال حرارت ساسول MARLOTHERM SH: به طور میانگین این روغن در محیط باز تا دمای 220 درجه و در محیط بسته تا دمای 345 درجه قادر به فعالیت است

روغن انتقال حرارت شل Shell Thermia Oil: این محصول در محیط باز تا 220 درجه و در محیط بسته در محدوده 320 الی 340 درجه قادر به فعالیت است.

خرید و قیمت روغن حرارتی :

برای خرید و اطلاع از قیمت روغن حرارتی با ما تماس بگیرید.

در این مطلب سعی داشتیم وظایف و عملکرد روغن های حرارتی را به طور جامع خدمت شما توضیح دهیم. برای خرید روغن انتقال حرارت می توانید با فروشگاه روغندان در تماس باشید و اگر سؤالی برای شما بی جواب مانده در بخش نظرات همین مطلب بیان بفرمایید تا در اسرع وقت پاسخ داده شود.

4.3/5 - (16 امتیاز)
superadmin
دیدگاه کاربران 8 دیدگاه
  • احسان شهریاری ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۴:۲۹ ب٫ظ

    با سلام،ممنون از مطالب مفیدتان
    بنده برای انجام پایان نامه دانشگاهی نیاز دارم با دستگاه تعیین ویسکوزیته قیر کار کنم،این دستگاه برای انتقال حرارت نیاز به یک روغنی دارد که تا 200 درجه سانتی گراد به جوش نیاید و مشتعل نشود،از آنجا که حجم مخزن روغن این دستگاه حجمی برابر با 3 لیتر دارد نیاز به روغنی دارم که امکان تهیه در حجم پایین در بازار را داشته باشد و در دسترس باشد.ممنون میشم راهنماییم کنید که از چه روغنی استفاده کنم

    • مهدی نصیری ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۳:۴۲ ب٫ظ

      با سلام و عرض ادب
      روغن های حرارتی مورد بحث ما عمدتا به شکل بشکه های ۲۰۰ لیتر به بالا تولید می شوند. در برخی برندهای خارجی سطل بیست لیتری این محصولات نیز تولید می شود که متاسفانه در شرایط فعلی خرید این روغن ها ( در صورت اورجینال بودن ) صرف اقتصادی ندارد.
      تنها کمکی که از مجموعه ی ما قابل انجام است، این است که یک سطل بیست لیتری روغن حرارتی ایرانی به شکل باز ( فله ای) به شما تقدیم کنیم. با عرض پوزش امکان فروش کمتر از بیست لیتر وجود ندارد.

  • منصور زمانی ۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۰:۳۰ ق٫ظ

    سلام روغن پارس حرارت روغنی بینظیره و اصلا حرف نداره

    • مهدی نصیری ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۹:۰۲ ق٫ظ

      با سلام و عرض ادب
      سپاس از اینکه نظر خود را درباره این محصول با ما به اشتراک گذاشتید.

  • احسان افشار ۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۹ ب٫ظ

    روغن حرارتی ایرانول کیفیت خوبی دارن. ما چند سال از این روغن ها استفاده کردیم و واقعا راضی کننده هستن.

    • مهدی نصیری ۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۸:۴۸ ق٫ظ

      با سلام و عرض ادب
      نظرات شما در انتخاب روغن برای دیگران نیز موثر است. سپاس از اینکه تجریه خود را درباره استفاده از این روغن با ما به اشتراک گذاشتید.

  • مهران سعیدی ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰:۱۸ ق٫ظ

    سلام به نظر من روغن بهران حرارت یکی از بهترین روغنها است چون میشه گفت رسوب اصلا نداره و از نظر دمای محیطی بسیار مناسب هست

    • مهدی نصیری ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۲ ق٫ظ

      با سلام خدمت شما
      سپاس از اینکه با ما همراه هستید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.