ترکیب ضد یخ ها و بهترین و صحیح ترین میزان و نسبت ضد یخ | خرید ضد یخ فروشگاه روغندان

آیا می توان اقدام به ترکیب کردن ضد یخ با رنگ های مختلف نمود؟

همانگونه که در مطالب فوق ذکر گردید، غالباً تعیین رنگ ضد یخ با توجه به خواص ترکیب شیمیایی آن و یا به عبارت دیگر خصوصیات مواد افزودنی اضافه شده به آن انجام می گیرد. به همین دلیل، بایستی به استفاده از ضد یخی با همان ترکیب جهت پر کردن آن پرداخت. علت این امر را می توان واکنش کاملاً تهاجمی خیلی از مواد افزودنی با یکدیگر دانست.

از ویژگی های چنین واکنشی می توان به :

تمایل زیاد آن به کف کردن

ایجاد رسوبات و دیگر موارد نامطلوب

همچنین ظاهر شدن این موارد، بلافاصله صورت نگرفته ولی می تواند پس از گذشت مدت زمان طولانی خودش را نشان دهد.

در حقیقت، این مسئله تنها یک چیز را نشان می دهد و آن این است که در صورت به کار بردن ضد یخ با ترکیب و رنگ متفاوت در سیستم جهت رسیدن به خانه و جایگزین نمودن مایع خنک کننده در موتور با مورد توصیه شده توسط سازنده،

هیچ ضرر و زیانی شامل حال خودروی شما نمی شود. ولی در صورتی که از یک مخلوط مشابه برای مدت زمان زیادی در خودروی خود استفاده کنید، آن وقت ممکن است به سیستم خنک کننده ماشین شما صدمات زیادی وارد شود.

بهتر است از چه ضد یخی و در چه مواردی استفاده شود؟

بهتر است از چه ضد یخی و در چه مواردی استفاده شود؟

نخستین آسیبی که این مسئله می تواند به خودروی شما وارد کند، صدمه به پمپ خودرو است که احتمال از کار افتادن آن به علت رسوب و خوردگی وجود دارد که این امر روی مکانیسم آن تأثیر فرسایشی می گذارد.

از این رو، همانگونه که بیان شد، ترکیب ضد یخ با رنگ های مختلف می تواند در اکثر موارد نتایج نامطلوبی را به همراه داشته باشد. با وجود این، لازم به ذکر است که در حال حاضر، تولید ضد یخ با ترکیبی مشابه که امکان متفاوت بودن رنگ مایع در آن وجود دارد، صورت می گیرد.

بنابراین، از نکات مهمی که بایستی در رابطه با ضد یخ مورد توجه قرار دهید، رنگ مایع خنک کننده و همچنین ترکیب نوشته شده بر روی قوطی آن می باشد.

در صورت سازگار بودن پارامترها، آن وقت کاملاً مناسب برای مخلوط کردن با هم هستند حتی در صورت متفاوت بودن رنگ آنها. شایان ذکر است که احتمال مکمل بودن کلیه ضد یخ های یک رنگ، به جهت متفاوت بودن ترکیبات افزودنی آنها وجود ندارد.

در ادامه به ارائه توضیحات بیشتری در رابطه با مخلوط کردن ضد یخ ها با یکدیگر می پردازیم.

سطح مبرد در مخزن در زمان کار کردن موتور کاهش یافته که این امر به علت وجود تقطیر در ترکیب ماده ایجاد می شود.

در صورت گرم شدن مایع، از راه دریچه خارج می شود، از این رو، این مسئله اهمیت زیادی برای دارندگان خودرو دارد. در صورت اشتباه کردن به هنگام افزودن مایع، این مسئله پیامدهای جدی را به دنبال خواهد داشت.

یک واکنش شیمیایی به هنگام مخلوط شدن افزودنی های معدنی و آلی دو مبرد اتفاق می افتد و سبب ایجاد کف در مایع موجود در سیستم خواهد شد. همچنین این مسئله جوشیدن و بیش از اندازه گرم شدن واحد برق را نیز به همراه دارد.

و علاوه بر آن رسوب در کلیه ترکیبات مفید ضد یخ برای موتور و رادیاتور به وجود می آید و ناپدید شدن فیلم محافظ روی عناصر ساختاری را سبب می گردد.

همین امر کمک شایانی به بدتر شدن وضعیت تبادل حرارت در ژاکت خنک کننده خواهد کرد.

اگر که به پر کردن سطح مبرد نیاز باشد، بایستی افزودن تقطیر صورت گیرد. ولی یادتان باشد که ترکیب ضد یخ با آب مقطر کمک زیادی به پایین آوردن آستانه دمایی جهت کریستالیزاسیون می کند.

برای مثال، در صورت غلظت 1:1 نسبت مایع، یخ زدن مبرد در 15- درجه سانتیگراد و نه 40- درجه اتفاق می افتد. این مسئله اهمیت زیادی در فصل زمستان دارد. همچنین، افزایش مقدار ضد یخ به علت یخ زدگی، با افزودن آب، صورت می گیرد.

ضدیخ قرمز

در صورت مخلوط کردن ضد یخ ها چه کاری باید انجام داد؟

  • اقدام به تخلیه مبرد قدیمی از رادیاتور نمایید.

  • به پر کردن فلاشینگ یا مایع تقطیر بپردازید.

  • جداسازی رسوبات از لوله ها را انجام دهید.

  • سپس ضد یخ جدید را جایگزین نمایید.

در صورت مخلوط کردن 2 سیال دارای استانداردهای مختلف با بسته های افزودنی متفاوت، نخستین کاری که باید در این زمینه صورت گیرد، این است که اقدام به تعویض ضد یخ در آینده نزدیک نموده و شستشوی سیستم خنک کننده را در برنامه خود قرار دهید.

موارد زیر را جهت تکمیل کار در پیش گیرید:

  • منتظر خنک شدن موتور بمانید، چرا که ضد یخ داغ سبب ایجاد سوختگی بر روی پوست شما می گردد.
  • اقدام به قرار دادن یک ظرف یا سطل در قسمت پایین دریچه تخلیه نمایید.
  • با باز کردن درپوش سوراخ، منتظر خروج ضد یخ مصرف شده از سیستم بمانید.
  • مجدداً دوشاخه را به پریز متصل کنید.
  • به افزودن تقریباً 5 لیتر از مایع به دهانه پر کننده مخزن انبساط بپردازید. حجم آن بایستی مطابق با میزان کارکرد تخلیه شده از رادیاتور باشد.
  • در صورت ایجاد رسوبات بحرانی، می توان در جهت رقیق سازی تقطیر با اسید سیتریک به نسبت یک کیلوگرم به ده لیتر مایع اقدام کرد. یا اینکه برای آلودگی متوسط تا سبک، 800 گرم اسید را به 10 لیتر آب اضافه نمود.
  • یادتان باشد که در صورت استفاده از آب تمیز، زمان کمتری صرف شستشو خواهد شد، چرا که بایستی منتظر ترکیب مایع با اسید سیتریک به میزان چند ساعت باشید. همچنین می توان به استفاده از یک عامل فلاشینگ مخصوص پرداخت. البته مدت زمان باقی مانده در سیستم به سازنده آن بستگی خواهد داشت.
  • پس از پر شدن آب، با روشن نمودن موتور، به انجام تست درایو پرداخته و اجازه حالت بیکار ماندن را به آن بدهید.
  • در زمان فشردن لوله های سیستم خنک کننده، اقدام به افزایش سرعت پاور یونیت کنید. این کار سبب از بین رفتن رسوبات حاصل از ترکیب ضد یخ قرمز و سبز خواهد شد. تقریباً 25-15 دقیقه را برای زمان کارکرد موتور در زمان شستشو با آب مقطر در نظر بگیرید.
  • در صورت خیلی کثیف بودن مایع تخلیه شده و اثراتی از رسوبات و زنگ زدگی در آن قابل مشاهده باشد، مجدداً در پی تکرار تمیز کردن آن باشید. آنقدر به این کار ادامه دهید تا خارج شدن آب تمیز از سیستم را ببینید. در صورت مسدود شدن لوله ها با رسوبات، اقدام به تمیز کردن آنها نمایید. همچنین به تعویض شیلنگ ها در صورت بیش از حد کثیف بودن شان بپردازید.
ضد یخ از چه موادی تشکیل شده است؟

ضد یخ از چه موادی تشکیل شده است؟

  • پس از آن، جهت پر کردن مخزن انبساط با ضد یخ جدیدی که توان برآورده نمودن مشخصات موتور شما را دارد، اقدام کنید. با روشن کردن موتور، کلیه خطوط سیستم خنک کننده را فشرده نمایید. با انجام تست درایو، مایع را به مخزن، در صورت نیاز بیفزایید.

با توجه به مطالب ذکر شده فوق می توانید خودروی خود را با هر نوع مبرد پر کنید.

ولی یادتان باشد که ضد یخ قرمز مناسب دستگاه های مسی و برنجی و همچنین نوع سبز آن نیز مناسب رادیاتورهای آلومینیومی خواهد بود. مواد افزودنی موجود در مایعات قرمز و سبز را می توان تفاوت این دو نوع ضد یخ دانست. از این رو، هرگز در صدد مخلوط کردن آنها با یکدیگر نباشید.

هر راننده ای مایعی که مانع از گرم شدن بیش از اندازه واحد برق شود را به خوبی می شناسد.

از ویژگی های آشکار آن می توان به جوش در دمای بیش از 100 درجه و یخ زدن در دمای 38- درجه و کمتر اشاره نمود. رانندگان داخلی در زمان اتحاد جماهیر شوروی به غیر از توسل با سایر محصولات آشنایی نداشته اند.

اما در حال حاضر، در قفسه فروشگاه ها قادر به یافتن انواع ضد یخ آبی، سبز و قرمز خواهند بود. حال در ادامه می خواهیم تفاوت این ضد یخ ها را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.

علاوه بر آن می خواهیم ببینیم که کدام یک از آنها بهتر است پس در مقالات بعدی با ما همراه باشید.

2.3/5 - (6 امتیاز)

superadmin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.