کاربردهای روغن انتقال حرارت در صنایع مختلف | کارخانه هایی که بیشترین استفاده را از روغن صنعتی دارند

کاربرد های روغن انتقال حرارت در صنایع مختلف

روغن انتقال حرارت چیست؟

روغن انتقال حرارت، یکی از مهم ترین روغن های صنعتی بوده که در کارخانه های بسیاری از آن استفاده می شود. انقلاب صنعتی سبب شد تا ماشین ها و دستگاه‌ های مختلف، جایگزین انسان ها شوند. ماشین ها و دستگاه هایی که امروز جایگزین انسان ها شدند و در کارخانه ها امور مختلف را انجام می دهند؛ ویژگی های گوناگونی دارند. در بعضی از این ماشین ها لازم است تا، انتقال حرارت از یک بخش به بخش دیگر انجام شود. برای این کار در کارخانه های صنعتی، از این روغن استفاده می شود. صنایع مختلف امروزه این روغن صنعتی را به سبب ویژگی ها و مزیت های خود، جایگزین آب کردند. از جمله مهم ترین مزیت هایی که روغن صنعتی دارد؛ نقطه جوش بالا می باشد. این ماده می ‌تواند بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ درجه حرارت را تحمل کرده و به نقطه جوش نرسد. یکی دیگر از ویژگی ‌های روغن انتقال حرارت، طول عمر بالای آن می باشد.

صنایع مختلف از کدام نوع روغن انتقال حرارت استفاده می کنند؟

روغن انتقال حرارت انواع مختلفی دارد. همه این روغن ها از نفت خام به دست می آیند. می توان با فرآوری نفت خام، آن را تبدیل به مواد مفید تری کرد. بعضی از روغن های حرارتی که به آن روغن سنتتیک گفته می شود پر پایه ترکیبات آروماتیک هستند. این روغن ها می توانند دمای بالاتر از ۳۴۰ درجه را تحمل کنند. روغن های سنتتیک قیمت بالاتری از روغن های حرارتی معمولی دارند. روغن های حرارتی دیگر، با نام روغن داغ شناخته می شوند. این روغن ها خودشان نیز بر اساس ویسکوزیته به گرید های مختلفی تقسیم بندی می شوند. هنگام خرید باید مشخص کنید که روغن را برای چه دستگاهی خریداری می کنید تا روغنی سازگار با دستگاه، به شما عرضه شود. اگر روغن غلیظ تر یا روان تر از آنچه که برای دستگاه مناسب است؛ انتخاب شود در طی زمان  به دستگاه آسیب وارد کرده و سبب خراب شدن آن می شود.

 کاربرد های روغن انتقال حرارت در صنایع مختلف

روغن انتقال حرارت در کارخانه ها و مکان های مختلفی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. به طور کلی باید گفت در هر صنعتی که نیاز به انتقال حرارت از دستگاهی به دستگاه دیگر باشد می توان از این روغن ها استفاده کرد. البته گاهی از این روغن به غیر از انتقال حرارت برای ذخیره و انتقال حرارت به صورت هم زمان نیز استفاده می شود. ادامه به چند مورد از مهم ترین کارخانه ها و صنایعی که در آن ها از این روغن استفاده می شود؛ اشاره می کنیم.

کاربرد های روغن انتقال حرارت در صنایع مختلف
کاربرد های روغن انتقال حرارت در صنایع مختلف

کاربرد روغن های انتقال حرارت در صنعت پتروشیمی

به طور مثال یکی از مهم‌ ترین صنایع که در آن از روغن انتقال حرارت استفاده می شود؛ صنعت پتروشیمی می باشد. صنعت پتروشیمی در حقیقت اقدام به فرآوری فرآورده های نفتی می کند. همان طور که می دانید در صنعت پتروشیمی دمای دستگاه ها بسیار بالا بوده و نمی توان از آب برای خنک سازی و انتقال حرارت استفاده نمود. باید از روغن های صنعتی به جای آب در این صنعت استفاده کرد. معمولا از روغن هایی در صنایع پتروشیمی استفاده می شود که می توانند دما های بالایی را تحمل کنند. آن دسته از روغن های انتقال دهنده حرارت که می توانند دمایی تا حدود ۴۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند برای صنایع پتروشیمی مناسب هستند.

کاربرد  در صنعت چاپ

در صنعت چاپ از دستگاهی به نام بویلر استفاده می شود. این دستگاه برای این که بتواند کار خود را به درستی انجام دهد؛ نیازمند روغن انتقال حرارت می باشد. دستگاه بویلر در صنعت چاپ فرآیند سرمایش و خنک کردن را انجام می دهد. روغن های انتقال حرارت را در دیگ های این دستگاه می ریزند.

کاربرد های این روغن صنعتی در صنعت تولید چرم

در صنعت تولید چرم نیز از این روغن استفاده می شود. در این صنعت از روغن داغ صنعتی استفاده می شود. روغن داغ صنعتی می تواند در سیستم های بسته دمایی تا حدود ۳۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند.

کاربرد در صنایع ساخت بتن و سیمان

یکی از پرکاربرد ترین صنایع که در آن از روغن انتقال حرارت استفاده می شود؛ صنعت تولید سیمان و بتن می باشد. در این کارخانه ها برای انتقال حرارت دستگاه ها و خنک سازی آن ها از روغن صنعتی استفاده می شود.

کاربرد در صنعت تولید قیر

قیر یکی از پرکاربرد ترین موادی می باشد که امروزه برای راه سازی استفاده می شود. برای تولید قیر به دمای بالایی احتیاج است. دستگاه هایی که اقدام به تولید قیر می کنند؛ دمای بسیار بالایی دارند و انتقال حرارت این دستگاه ها باید با روغن های سنتتیک که یکی از انواع روغن های انتقال حرارت هستند؛ استفاده شود.

کاربرد در صنعت چوب

روغن انتقال حرارت در صنعت تولید چوب نیز مورد استفاده قرار می گیرد. چوب های تولید شده در کارخانه های چوب سازی باید کاملا خشک باشند. به این منظور از دستگاه هایی استفاده می شود که وظیفه خشک کردن چوب را دارند. این دستگاه ها برای انجام کار خود نیازمند روغن های انتقال حرارت هستند.

سایرکاربرد های روغن های صنعتی

کاربرد روغن انتقال حرارت تنها مربوط به صنایعی که به آن ها اشاره شد نیست. در صنعت  تولید مواد غذایی نیز از این روغن ها استفاده می شود. صنعت داروسازی و همچنین تولید کاغذ و مقوا از جمله  صنایع  دیگری هستند که  برای انتقال حرارت دستگاه ها و ماشین های خود از این روغن ها استفاده می کنند. به غیر از این صنایع، روغن های صنعتی را می توان در کارخانه های دیگری مانند تولید پلاستیک و لاستیک، تولید رنگ  و مواد شیمیایی نیز پیدا کرد. در هر کدام از این کارخانه ها ممکن است یک نوع یا چند نوع از روغن های صنعتی بسته به نیاز دستگاه ها استفاده شود.‌ برای استفاده از این روغن ها در کارخانه های مختلف، باید به نکات مختلفی توجه کرد. در نظر گرفتن این نکات تخصصی می تواند به افزایش طول عمر مفید روغن کمک قابل توجه ای کند.

به این مقاله امتیاز دهید

superadmin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.