روانکارهای صنعتی و انواع آن کدامند و نقش روانکارها در صنعت چیست؟

نقش روانکارها در صنعت

روانکار صنعتی ماده ای است که برای کاهش اصطکاک و سایش بین دو یا چند سطح به کار برده می شود. مهم ترین نقش روانکارها در صنعت، تسهیل حرکت سطوحی است که در تماس با یکدیگر هستند. روانکارهای صنعتی با قرار گرفتن بین سطوح در تماس، مانع از ایجاد اصطکاک و تولید گرمای زیاد می شوند. نقش روانکارها در صنعت، پیشگیری از آسیب و خرابی قطعات صنعتی بر اثر حرارت است. روانکارهای صنعتی وظایف متعددی را بر عهده دارند. از مهم ترین این ویژگی ها می توان به محافظت در برابر اصطکاک و سایش، انتقال حرارت و جدا نگه داشتن قطعات در حال حرکت اشاره کرد. همچنین استفاده از روانکارها مانع از خوردگی و زنگ زدگی قطعات می شود. از دیگر ویژگی های روانکارهای صنعتی می توان پایداری حرارتی و هیدرولیکی، مقاومت در برابر اکسیداسیون، آب بندی سیستم و جلوگیری از رسوب بر قطعات را نام برد. استفاده از این محصولات علاوه بر بهبود عملکرد قطعات، سبب بهره وری و بازدهی بیشتر از ماشین آلات صنعتی می شود.

یکی از مهم ترین وظایف روانکارهای صنعتی جذب و انتقال حرارت در سطوح میان قطعات و تجهیزات است.

آشنایی با انواع روانکارها در صنعت:

نقش روانکارها در صنعت با توجه به کاربرد، عملکرد و ویژگی های دستگاه می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، روانکارهای صنعتی به دو دسته روغنی و گریسی تقسیم می شوند. روانکار صنعتی روغنی از جمله رایج ترین انواع روانکارها به شمار می آید. روانکار روغنی به خوبی حرارت را انتقال می دهد و از آسیب قطعات به واسطه حرارت بالا جلوگیری می کند. استفاده از این نوع روانکار در کاهش حرارت و خنک سازی دستگاه ها بسیار موثر است. همچنین فرآیند نفوذپذیری آن ها در سطوح متخلخل بهتر است و به راحتی می توان آن را از روی سطوح و قطعات تمیز کرد. روغن انتقال حرارت، روغن کمپرسور، روغن توربین و روغن دنده فشار قوی در این دسته جای دارند. روانکارهای گریسی اغلب زمانی به کار برده می شوند که تجهیزات و قطعات ماشین آلات دچار نشتی شده اند و نیاز به آب بندی دارند. روانکار گریس نقش مهمی در کنترل نشت و کاهش نویز دارد. روانکارهای گریسی اغلب مناسب ماشین آلات فرسوده و قدیمی هستند.

روغن انتقال حرارت در صنایع مختلفی از جمله صنایع شیمیایی، نساجی و تولید پلاستیک کاربرد دارد که کاربردهای روغن انتقال حرارت را می توانید در مقالات قبلی سایت روغندان مطالعه کنید.

انتخاب روان کننده مناسب صنعتی

نقش روانکارها در صنعت به انتخاب یک روان کننده مناسب برای دستگاه ها در صنایع مختلف کمک می کند. روانکارهای صنعتی در انواع و ساختارهای متفاوتی در صنایع به کار برده می شوند. انتخاب یک روانکار صنعتی نیازمند اصول و رعایت استانداردها متناسب با نوع کاربرد و انتظارات از پیش تعیین شده است. مهم ترین مرحله در انتخاب روان کننده مناسب صنعتی انتخاب نوع روان کننده است.

روانکار روغن در شرایطی که خنک سازی دستگاه در اولویت باشد، یک انتخاب مناسب است. چنانچه دستگاه نیاز به کنترل نشت و کاهش نویز داشته باشد، استفاده از روانکار گریس توصیه می شود.

در انتخاب روان کننده به نوع روغن پایه توجه نمایید. شما میتوانید برای مشاوره و انتخاب بهترین نوع گریس یا روان کننده های صنعتی دیگر با مشاورین ما در سایت روغندان بهترین انتخاب و کیفیت را داشته باشید.

روانکارهای صنعتی اغلب از روغن های پایه نفتی، معدنی و گیاهی استفاده می کنند. نوع روغن پایه تاثیر مستقیم بر عملکرد دستگاه دارد. از دیگر عوامل موثر در انتخاب یک روان کننده صنعتی مناسب می توان به ویسکوزیته، نوع اصطکاک، سرعت، فشار و دما اشاره کرد. همچنین برای انتقال نیرو هنگام کاهش اصطکاک، باید گرانروی مناسبی داشته باشند.

مزایای استفاده از روانکارهای صنعتی

امروزه بهینه سازی مصرف انرژی با به کار گیری روانکارهای صنعتی به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است و نمی توان از اهمیت و نقش روانکارها در صنعت غافل شد. از مهم ترین مزایای استفاده از روانکارهای صنعتی می توان به:

صرفه جویی در مصرف انرژی،

جلوگیری از آسیب و خرابی قطعات دستگاه های صنعتی،

بالا نگه داشتن راندمان،

افزایش بازدهی و ضریب اطمینان و طول عمر تجهیزات اشاره کرد.

افزایش عملکرد دستگاه و قدرت موتور، جذب و انتقال حرارت، پیشگیری از وارد آمدن هر گونه ضربه به دستگاه، آب بندی درزها، جلوگیری از سایش، خوردگی و زنگ زدگی از دیگر مزایای روانکارها محسوب می شوند.

استفاده از روانکارهای با کیفیت و دارای ویسکوزیته بالا، بهره وری از تجهیزات را به سطح بالاتری می رساند. پایداری حرارتی انواع روانکارهای صنعتی و مقاومت آن ها در برابر اکسیداسیون به محافظت از قطعات در شرایط و محیط های سخت کمک می کند. یک روانکار صنعتی از خرابی قطعات در برابر بارهای سنگین و ضربه های ناگهانی جلوگیری می کند.

روانکارهای صنعتی با محافظت از دستگاه ها و تجهیزات، طول عمر مفید را در آن ها افزایش می دهند.

تاثیر و نقش روانکارها در صنعت

ضریب اطمینان و عملکرد صحیح دستگاه ها می تواند تا حد زیادی به نقش روانکارها در صنعت بستگی داشته باشد. انتخاب یک روانکار صنعتی مناسب، مقدار، کاربرد و میزان تمیزی روان کننده ارتباط مستقیم با عملکرد دستگاه دارد. ذکر این نکته ضروری است که روانکاری ماشین آلات باید در شرایط و محیط مساعد انجام شود. همچنین به هنگام استفاده باید اصول و استانداردها به خوبی رعایت شوند. یکی از رایج ترین دلایل خرابی دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی، روانکاری نامناسب است.

استفاده از روانکارهای بی کیفیت، آلودگی روانکار توسط عوامل بیرونی و قرار گرفتن در معرض سرما و یا گرمای شدید می تواند به دستگاه آسیب برساند. همچنین استفاده کم و یا زیاده روی در مصرف روان کننده و ترکیب چند نوع روانکار می تواند سبب خرابی تجهیزات و قطعات شود. به بیانی دیگر، روانکاری نقش مهمی در طول عمر مفید قطعات، کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات و بالا بردن قابلیت اطمینان ماشین آلات بر عهده دارد.

نکات مهم درباره نقش روانکارها در صنعت

روانکارهای صنعتی با توجه به نوع حالت به چهار گروه جامد، مایع، گاز و گریس تقسیم می شوند. روانکارهای گریسی از جمله معروف ترین و پرمصرف ترین انواع به شمار می آیند. روانکاری با گریس در مواقعی که روان کننده های مایع و جامد دارای محدودیت هستند، بسیار کاربردی است. به طور کلی، روانکارهای صنعتی نقش مهمی در کاهش اصطکاک، جذب حرارت، انتقال نیرو و تمیز کردن سطوح دارند. روانکاری یکی از عوامل موثر بر عملکرد صحیح دستگاه ها در صنعت محسوب می شود.

به این مقاله امتیاز دهید

superadmin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.