معرفی کاربرد روغن هیدرولیک صنعتی و انواع آن

روغن صنعتی هیدرولیک

روغن هیدرولیک صنعتی

روغن هیدرولیک صنعتی یکی از مواد پرکاربرد در دستگاه های صنعتی بوده که باعث ایجاد و انتقال قدرت و حرکت و همچنین روانکاری قطعات مختلف دستگاه می شود. علاوه بر این روغن هیدرولیک می تواند از اجزای مختلف یک سیستم در برابر اصطحکاک و سایش محافظت نماید و از زنگ زدگی آنها جلوگیری کند.

علاوه بر این انواع روغن هیدرولیک می تواند حرارتی که در دستگاه به وجود می آید را انتقال دهد و فشار لازم در آن را تامین کند. همچنین باعث آب بندی در سیستم نیز می شود. روغن هیدرولیک مورد استفاده در دستگاه های صنعتی بایستی دارای کیفیت مناسبی بوده و در مقابل گرما و اکسیداسیون مقاوم باشد.

انواع روغن هیدرولیک صنعتی

یکی از انواع روغن هیدرولیک، روغن هایی با پایه معدنی است که به عنوان رایج ترین نوع روغن شناخته می شود. این نوع روغن هیدرولیک صنعتی در مواقعی به کار می رود که احتمال نشتی، آتش سوزی و یا تغییرات دمایی وجود دارد.

طبقه بندی روغن هیدرولیک با پایه معدنی عبارت هستند از؛ گروه HH که بدون مواد افزودنی بوده، روغن HL با مواد افزودنی ضد زنگ بوده و در سیستم های محافظ آب مورد استفاده قرار می گیرند، گروه HLP که دارای مواد افزودنی با خاصیت ضد سایش و فشارپذیری می باشند و طول عمر بالایی دارند، روغن HVLP دارای خاصیت گرانروی بالایی هستند و روغن هیدرولیک HLPD که دارای مواد افزودنی با خاصیت پاک کنندگی و متفرق کنندگی دارند و می توانند به راحتی آب و آلودگی های را متفرق و تعلیق نمایند و از انباشت رسوب در بخش های مختلف دستگاه جلوگیری می کنند.

 روغن هیدرولیک صنعتی سنتتیک

یکی دیگر از انواع روغن هیدرولیک صنعتی، روغن های سنتتیک هستند که دارای پایه های مختلفی هستند. روغن هیدرولیک سنتتیک با پایه فسفات استر که به دلیل واکنش پذیری که بین الکل های آروماتیک و اسید فسفریک به وجود می آید، در مقابل حرارت بالا و آتش مقاوم است.

روغن های سنتتیک با پایه پلی استر که در واکنش بین اسیدهای چرب و اسیدهای سنتزی به وجود می آیند و دارای خاصیت روانکاری بالایی بوده و ضد آتش هستند.

روغن هیدرولیک سنتتیک با پایه آب-گلایکول دارای مواد افزودنی ضد خوردگی و ضد کف بوده و دارای 40 درصد آب هستند. این نوع روغن هیدرولیک در مقابل حرارت و آتش مقاومت مناسبی دارند و سمی نیستند.

روغن های هیدرولیک گیاهی نوع دیگری هستند که از روغن کانولا تولید شده و خاصیت روانکاری بسیار بالایی دارند. همچنین این نوع روغن ها دارای غلظت و ویسکوزیته مناسبی دارند و غیر سمی هستند.

اهمیت تعویض روغن هیدرولیک صنعتی

روغن های هیدرولیک صنعتی باعث بالا رفتن عمر قطعات دستگاه ها می شود و در صنایع سبک و سنگین، انواع سیستم های هیدرولیکی صنعتی، دستگاه های انتقال قدرت هیدرولیکی و… به کار برده می شوند. یکی از نکات مهمی که در استفاده از این محصول بایستی مورد توجه قرار گیرد، شرایط نگهداری و تعویض روغن هیدرولیک صنعتی می باشد.

تعویض روغن هیدرولیک می تواند در طول عمر دستگاه تاثیر داشته باشد. به طوری که با تعویض به موقع روغن می توان عمر روغن و دستگاه را به میزان زیادی بالا برد. برای انجام این کار بایستی به صورت دوره ای روغن را بررسی و آنالیز کرد. بررسی عدد اسیدی و بازی می تواند به فرد در تعویض به موقع روغن هیدرولیک کمک کند.

5/5 - (1 امتیاز)

superadmin
دیدگاه کاربران 2 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.