اهمیت تشخیص اصل بودن روغن موتور | تشخیص روغن موتور تقلبی

تشخیص اصل بودن روغن موتور

اهمیت تشخیص اصل بودن روغن موتور:

در این مقاله می خواهیم شما را با تشخیص اصل بودن روغن موتور، تشخیص روغن موتور تقلبی و زمان تعویض روغن موتور آشنا کنیم.

تشخیص اصل بودن روغن موتور موضوعی است که در هنگام خرید روغن موتور مناسب نباید نادیده گرفته شود.

تشخیص اصل بودن روغن موتور
تشخیص اصل بودن روغن موتور

به علاوه شما وقتی قصد خرید روغن موتور را دارید باید بر اساس دفترچه راهنمای خودرو عمل کنید، یعنی طبق استانداردهای مشخص شده در دفترچه راهنما بهترین و مناسب ترین نوع روغن را خریداری نمایید.

نحوه تشخیص اصل بودن روغن موتور

از ویژگی های یک روغن موتور خوب و کارآمد داشتن ویسکوزیته مشخص است. روغن موتور اصل به خوبی ناخالصی ها را از موتور خودرو جدا می کند.

یک روغن موتور اصلی برندی کاملا شناخته شده و معروف دارد.

جالب است بدانید که تولید کنندگان روغن موتور راهنمایی های خاصی را برای مشتریان دارند که در تشخیص اصل بودن روغن موتور کمک شایانی می کند.

از طرف دیگر روغن موتورهای اصلی پلمپ های انحصاری دارند که به راحتی کپی برداری نمی شوند.

غلظت مناسب و خالص بودن روغن موتور موضوعی است که اهمیت ویژه ای دارد. به علاوه روغن موتور باید به خوبی موتور خودرو را از ناخالصی ها پاکسازی نماید. در این صورت است که موتور خودرو عملکرد مناسبی از خود نشان خواهد داد. پس اینجا است که اهمیت تشخیص اصل بودن روغن موتور برای صاحبان خودرو مشخص می شود.

تشخیص اصل بودن روغن موتور
تشخیص-اصل-بودن-روغن-موتور

 

از آنجا که قیمت خودرو و لوازم یدکی آن دائما در حال افزایش است. مسیر برای افراد منفعت طلب،سودجو و متقلب به خوبی آسان شده است.

این افراد با تولید و عرضه روغن موتور های تقلبی از اعتماد صاحبان و مالکان خودرو سوء استفاده می کنند. پس باید در زمینه تشخیص اصل بودن روغن موتور اطلاعات کافی در دسترس داشت تا در خرید آن دچار اشتباه نشویم.

زمان تعویض روغن موتور:

آیا می دانید بهترین زمان تعویض روغن موتور چه موقع است؟

در یک حالت کلی افراد با تجربه معتقدند که به ازای هر 5000 کیلومتر مسیر طی شده روغن موتور باید عوض شود اما این یک سخن کلی است.

امروزه با توجه به نوع ساخت موتور، نوع رانندگی و نوع روغن موتور زمان تعویض روغن می تواند متفاوت باشد.

با توجه به تکنولوژی گوناگون تولید موتورهای خودرو زمان تعویض روغن موتور در خودروها با یکدیگر تفاوت دارد. پس اگر بخواهیم اطلاعات دقیقی در این باره به شما بدهیم بهتر است بگوییم که با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو خود می توانید از بهترین و طلایی ترین زمان تعویض روغن موتور آن، آگاهی پیدا کنید.

اگر در تشخیص اصل بودن روغن موتور کوتاهی کنیم چه اتفاقی برای خودرو ما خواهد افتاد؟

اگر در تشخیص اصل بودن روغن موتور کوتاهی کنیم و روغن موتور تقلبی بخریم یاتاقان اتومبیل ما می سوزد! به سوختن یاتاقان در اصطلاح یاتاقان زدن ماشین می گویند.

هر چند عمل یاتاقان زدن خودرو دلایل مختلفی می تواند داشته باشد اما یکی از مهمترین علت های آن استفاده از روغن موتور تقلبی است در این صورت روغن کاری سیستم موتور به صورت کامل انجام نمی شود.

از علت های دیگر یاتاقان زدن می تواند خراب بودن پمپ روغن باشد و یا تاخیر در زمان تعویض روغن موتور باشد. به دنبال یاتاقان زدن اتومبیل، عملکرد قسمت های دیگر خودرو نیز دچار مشکل می شود. مثلا میل لنگ، شاتون و … در اتومبیل به راحتی و در مدت زمان کم مشکلاتی بر هم خواهد زد.

شاید شما اصطلاح این که موتور ماشین دیگر جانی ندارد را شنیده اید! این اصطلاح زمانی به کار می رود که صدای تق تق موتور اتومبیل بلند می شود، در این حالت اصطکاک بین شاتون و میل لنگ زیاد می شود، زیرا روغن کاری ماشین دچار اشکال است.

پس سر و صدای موتور اتومبیل بلند می شود. با شنیدن این صداها باید فوری ماشین را خاموش کنید تا مشکلات بدتری رخ ندهد.

اگر اتومبیل برای مدت زمان بیشتری در این وضعیت روشن باقی  بماند موتور اتومبیل می سوزد یا در اصطلاح جام میکند! پس به همین راحتی هزینه های میلیونی در پی خواهد داشت.

تشخیص روغن موتور تقلبی
تشخیص روغن موتور تقلبی

تشخیص روغن موتور تقلبی:

1- اولبن گام برای تشخیص روغن موتور تقلبی

این است که برای خرید روغن موتور اصل به فروشگاه ها و مراکز معتبر یا نمایندگی های مجاز،  مراجعه کنید، زیرا میزان نظارت در این اماکن بیشتر از سایر مکان ها خواهد بود.

انواع مختلفی از روغن موتور ها در پمپ بنزین ها و جایگاه های سوخت وجود دارد اما نمی توان به این اماکن اطمینان کرد زیرا نظارت چندانی روی آن ها نمی شود.

در مورد برندهای با کیفیت و اصل تحقیق کافی داشته باشید و بهتر است برندهای ناشناس را نخرید.

2- دومین گام برای تشخیص روغن موتور تقلبی

دقت در رنگ روغن موتور است. روغن موتور های اصل با گذشت مدت زمان کم رنگ عوض نمی کنند اما روغن موتورهای تقلبی در عرض مدت زمان کوتاه ممکن است سیاه شوند یا دچار تغییر رنگ شوند.

اگر از مراکز معتبر روغن موتور خریداری شده باشد می توانید روغن موتور خریداری شده را برای تعویض نزد آن مراکز بازگردانید.

3- سومین گام برای تشخیص روغن موتور تقلبی

دقت در بسته بندی روغن موتور است. بسته بندی روغن موتور اصل،  کاملا پلمپ و سالم خواهد بود اما روغن موتورهای تقلبی ممکن است دچار زدگی یا فرو رفتگی و… در بسته بندی خود باشند. پس به سالم و بی نقص بودن درپوش روغن موتور دقت کافی داشته باشید.

کارخانه های تولید کننده روغن موتور اصل همیشه درپوش ها را طوری طراحی می کنند که پس از یکبار باز شدن امکان پلمپ کردن مجدد آن دیگر نباشد این امر نشانه ی خوبی برای تشخیص اصل بودن روغن موتور است. به علاوه کارخانه های تولید کننده روغن موتور اصلی روی درپوش محصول خود، برند کارخانه خود را نیز حک می کنند.

4- چهارمین گام برای تشخیص روغن موتور تقلبی

دقت در نوع برچسب های به کار رفته در بسته بندی روغن موتور موضوع دیگری است که نباید نادیده گرفته شود. روغن موتورهای اصل دارای برچسب های با کیفیتی هستند که روی قوطی های آن به خوبی چسبانده می شوند. با دیدن هر گونه رنگ پریدگی و ناخوانا بودن نوشته ها می توان به اصل بودن محصول شک کرد.

با خواندن این مطالب خواهید فهمید که  انتخاب و تشخیص اصل بودن روغن موتور امر سخت و محالی نیست بلکه بسیار ساده و آسان است.

کافی است به نوع بسته بندی، نوع درپوش، رنگ و کیفیت برچسب ها، نوع پلمپ درپوش و … در  روغن موتور دقت نمایید.

خرید و تشخیص اصل بودن روغن موتور تنها موضوعی نیست که باید در آن دقت داشت بلکه صاحب خودرو باید به هنگام تعویض روغن موتور در صحنه حضور داشته باشد تا روغن تقلبی وارد موتور خودرو شما نشود.

پس از اینکه روغن اصل وارد خودروی شما شد قوطی روغن را نیز با خود بردارید یا سوراخ کنید تا سودجویان و متقلبان از قوطی اصل شما برای تولید روغن های تقلبی و بسته بندی آن  مجددا استفاده نکنند.

 

5/5 - (2 امتیاز)
superadmin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.