بررسی تفاوت روغن موتورهای 10w40 و 5w30 | راهنمای خرید بهترین روغن موتور

برای اینکه بتوانید بهترین نوع روغن موتور را انتخاب کنید در این مقاله به راهنمای خرید بهترین و پرفروش ترین روغن موتور و برسی دقیق تفاوت های دو روغن موتور 10w40 و 5w30 می پردازیم.

اعداد درج شده روی روغن موتور بیانگر چه چیزی هستند ؟

با مشاهده ی اعداد و ارقام گوناگون درج شده بر روی گالن های روغن موتورهای موجود در بازار شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که این اعداد بیانگر چه چیزی هستند ؟ و برای مثال تفاوت یک روغن موتور 10w40 و 5w30 در چیست و بهترین روغن موتور کدام است؟ آیا می شود بجای روغن 5w30 از روغن 10w40 استفاده کرد؟ لذا در این مقاله به تعریف و بررسی تفاوت روغن موتورهای 10w40 و 5w30 پرداخته ایم.

دسته بندی انواع روغن موتور بر اساس گرانروی

تمام روغن موتورهای تولید شده در دنیا از نظر گرانروی ( یا همان گرید Grade) به دو دسته ی زیر تقسیم می شوند.

  • روغن موتورهای تک درجه ای:

روغن موتورهای تک درجه ای به دسته ای از روغن ها گفته می شود که گرانروی آن ها چه در دمای سرد و پایین و چه در دمای گرم و بالا ، ثابت می باشد. به عنوان مثال روغن بهران توان 40 یک روغن تک درجه ای بوده که گرانروی آن چه در سرما و چه در گرما 40 می باشد. به چنین روغن هایی روغن تک درجه ای یا Mono Grade می گویند. این روغن ها عموما در خودروهای قدیمی با تکنولوژی گذشته کاربرد دارند.

  • روغن موتور های چند درجه ای :

روغن موتورهایی که در مقابل نام آن ها دو عدد گوناگون و حرف W نمایش داده می شود چند درجه ای هستند. به این روغن ها روغن های چهارفصل و Multi Grade نیز گفته می شود. با این اوصاف روغن سوپر پیشتاز 10w40 یک روغن چند درجه ای محصوب می شود. حال برویم سراغ سوال زیر :

روغن 10w40 به چه معناست؟

برای هر کس این سوال پیش می آید که اعداد 10 و 40 و حرف W بیانگر چه چیزی هستند؟

عددی که سمت چپ W قرار می گیرد بیانگر گرانروی روغن در سرما می باشد. عددی که در سمت راست W قرار می گیرد نیز بیانگر گرانروی روغن در گرما می باشد. خود حرف W نیز مخفف کلمه Winter (زمستان) می باشد.

بنابراین یک روغن 10W40 گرانروی آن در سرما 10 و در گرما 40 می باشد. در نتیجه اگر در خودرویی از روغن 10w40 استفاده شود در سرما و هنگام استارت زدن که خودرو هنوز گرم نشده است گرانروی روغن 10 می باشد. در نتیجه خودرو راحت تر روشن می شود و روانکاری قطعات خودرو سریعا انجام می شود.  در گرما و دمای بالا نیز گرانروی روغن به عدد 40 می رسد. پس درواقع یک روغن 10w40 در سرما مانند یک روغن 10 و در گرما مانند یک روغن 40 عمل می کند.

کاربرد روغن 10w40 چیست:

بسته به نوع تکنولوژی و سال ساخت خودروها باید از روغن های گوناگونی استفاده کرد. به طور کلی استفاده از یک روغن چند درجه ای 10w40 سبب می شود در هنگام استارت ، موتور خودرو دچار فرسایش نشود.

در چه خودروهایی از روغن 10w40 استفاده کنیم؟

روغن 10w40 همانطور که برای بسیاری از خودروها مناسب است برای بسیاری دیگر سبب آسیب می شود. به عنوان مثال در حودرویی که در دفترچه راهنمای آن روغنی با گرانروی 20w50 توصیه شده است ، استفاده از روغن 10w40سبب آسیب جدی می شود. لذا تنها در خودروهایی که کمپانی تولید کننده روغن 10w40 را توصیه کرده است باید از آن استفاده کرد.

نحوه انتخاب صحیح روغن موتور

مطمئن ترین و معقولانه ترین اقدام جهت انتخاب روغن موتور ، رجوع به دفترچه راهنمای خودرو می باشد. هر کمپانی سازنده ی خودرویی بسته به تکنولوژی و حجم موتور خودروی ساخته شده ، بهترین روغن موتور را برای آن خودرو پیشنهاد می کند. بنابراین انتخاب گرانروی روغن موتور امری سلیقه ای نمی باشد. چرا که به عنوان مثال بین دو رغن موتور 10w40 و 5w30 تفاوت های بسیاری می باشد.

تفاوت روغن موتور 10w40 و 5w30

با توجه به تعاریف گفته شده روغن موتور5w30 در دمای سرد دارای گرانروی 5 می باشد. با بالا رفتن دمای موتور خودرو گرانروی این روغن به 30 نیز می رسد. در حالی که روغن 10w40 گرانروی آن در دمای سرد 5 درجه با روغن 5w30 فاصله دارد. این اختلاف در دمای 100 درجه به عدد 10 می رسد.

سوای بحث تفاوت گرانروی ، ساختار این دو روغن نیز متفاوت با یک دیگر می باشد. اغلب روغن موتور های 10w40 نیمه سینتتیک می باشند. در حالی که روغن های 5w30 تمام سینتتیک هستند. لذا استفاده از روغن تمام سینتتیک در خودرویی که قطعات موتوری آن برای این تکنولوژی ساخته نشده است سبب خورندگی قطعات موتور می شود. استفاده از روغن 5w30  بجای روغن 10w40 و بالعکس ، نه تنها مفید نمی باشئ بلکه سبب آسیب های جدی به قطعات موتور خودرو در دراز مدت می شود. لذا ملاک انتخاب روغن موتور مناسب خودرو ، پیشنهاد کمپانی سازنده خودرو می باشد.

خرید عمده روغن موتور از فروشگاه روغندان

مجموعه روغندان در زمینه فروش اینترنتی انواع روغن های موتوری و صنعتی در سطح کشور فعال می باشد. جهت استعلام قیمت روغن های موتوری و صنعتی با کارشناسان مجموعه ی روغندان در تماس باشید.

09120262605—02144596218

4.4/5 - (58 امتیاز)
superadmin
دیدگاه کاربران 13 دیدگاه
  • آرام ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲:۲۳ ب٫ظ

    من وانت پراید دارم ١٠w۴٠ می ریختم یکو نیم لیتر کم می کرد اما الان ٢٠w50 ریختم هیچی کم نکرده ولی با روغن قبلی ٢٠٠٠ تا می رفت این مقدار کم می کرد ولی ٢٠w۵٠ هیچی کم نکرده آیا این تو داراز مدت برای موتور ضرر ندار چکار باید بکنم ممنونم راهنمایی کنی

    • مرتضی رحیمی ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۴ ب٫ظ

      سلام
      روغن خیلی سفت باشه به اویل‌پمپ فشار میاره،. اگر خیلی روغن کم می‌کنه و مجبورید روغن سفت‌تر بریزید، پیشنهاد می‌کنم 5w50 بریزید که هم در دمای گرم موتور بخار نمی‌شه و هم در دمای پایین به اویل‌پمپ فشار کمتری بیاد. مخصوصا موقع استارت و سرد بودن موتور 20w50 خیلی خوب نیست

  • مهرشاد ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۳:۱۰ ب٫ظ

    سلام واسه ix55 تو فصل سرما و گرما پیشنهاد چه روغنی هست؟

  • محمد ۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۴ ق٫ظ

    باسلام روغن 5w30 برای خودرو دنا توربو توصیه می شود یا خیر .ممنون میشم جواب بنده رو بدید

    • مرتضی رحیمی ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۸ ب٫ظ

      سطح کیفی حتما SN+ یا SP باشه
      توجه کنید که برای موتور توربو
      ، SN SM SL ممنوعه

  • Bahram ۲۸ دی ۱۴۰۲ / ۷:۰۸ ب٫ظ

    حتما ماشین ایراد دارد ای پمپ ipuop تمیز گرد

  • احمد رضا علی پناه ۲۰ دی ۱۴۰۲ / ۸:۱۲ ب٫ظ

    سلام.ماشین سراتو موتور 2000مدل 97 دارم.میتونم روغن sn 5w40 استفاده کنم؟

    • superadmin ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۵ ب٫ظ

      سلام بله میتونید استفاده کنید

    • مرتضی رحیمی ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۷ ب٫ظ

      سراتو ۲۰۰۰ سیستم خنک‌کاری بی‌نظیری داره و دمای موتور در گرمترین شرایط هم (حتی جنوب) بالا نمی‌ره و تحت کنترل سیستم خنک‌کاری هست، بدون نگرانی از روغن‌های 5w30 استفاده کنید ، نیازی به استفاده از روغن سفت تر مثل 10w40 نیست، بخصوص که 10w40 باعث می‌شه ابتدای روشن شدن موتورهای جدید که دقت بالایی در ابعاد دارن، وقتی موتور گرم نشده صدای تیک‌تیک نامناسبی بده و روغن رسانی به سوپاپها خوب انجام نشه. نهایتا اگر خیلی نگران گرما بودید و تحت فشار در جنوب رانندگی می‌کنید از 0w40 در تابستان استفاده کنید صفر w چهل

  • محمد ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۷:۳۲ ق٫ظ

    با سلام ماشین من تیبا۲ مدل ۹۹ هست .زمستان که هوا سرده صبح ها زمان روشن کردن موتور ماشین پنج دقیقه صدای خیلی بدی میده قشنگ معلومه خشک داره کار میکنه و ضربه میزنه میتونم زمستون از روغن با گرانروی پایین تر استفاده کنم؟

    • superadmin ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۶ ب٫ظ

      بهتره با مکانیک مشورت کنید اما پیشنهاد میشه از روغن موتور 10-40 با یکی از سطح کیفیت های sl یا sm یا sn استفاده کنید

  • امین ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۹:۳۶ ق٫ظ

    باسلام برای مناطقی که گرمای بالای۴۰درجه دارن توصیه شماچیه؟وباوجودتوصیه سازنده برای روغن10-40ازچه نوع روغن وچه گرانوری استفاده شود؟اخ سازنده احتمالاازاب هوای منطقه مابی اطلاع بوده

    • superadmin ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۷ ب٫ظ

      بهتر است سیستم خنک کننده موتور رو بررسی کنید وگرنه این گرید روغن برای مناطق گرمسیر هم قابل استفاده هستند

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.