آیا روغن موتور مخصوص زمستان با تابستان متفاوت است؟

روغن موتور مخصوص زمستان

روغن موتورها یکی از نیازهای اساسی برای کارکرد خودرو هستند. با این حال همیشه یک سوال مهم ذهن بسیاری از رانندگان را به خود مشغول می‌کند: آیا می‌توان از روغن موتورهایی که در زمستان استفاده می‌شود، در تابستان نیز استفاده کرد؟ به بیانی دیگر، آیا روغن موتور مخصوص زمستان با روغن موتورهایی که در فصول گرم سال استفاده می‌شود، متفاوت است؟ در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

اما قبل از این که به اصل ماجرا وارد شویم، اجازه دهید مثالی خارج از دنیای روغن موتورها بزنیم. یک شیشه عسل را در یک محیط گرم و در مجاورت دمای بالا تصور کنید. در چنین حالتی عسل بسیار رقیق خواهد بود و طبیعتا ویسکوزیته کمی دارد. اکنون همین شیشه حاوی عسل را در داخل فریزر قرار دهید. چه اتفاقی می‌افتد؟ دقیقا، عسل کاملا سفت و غلیظ خواهد شد، به‌گونه‌ای که ویسکوزیته آن افزایش پیدا خواهد کرد.

مشابه اتفاقاتی که برای عسل در دماهای مختلف رخ می‌دهد، می‌تواند برای روغن موتورها نیز تکرار شود.

در زمستان از چه روغن موتوری استفاده کنیم
در زمستان از چه روغن موتوری استفاده کنیم

روغن موتور مناسب تابستان، روغن موتور مناسب زمستان

از شباهت‌های تغییرات عسل و روغن موتور در دماهای مختلف که بگذریم، به پرسش ابتدای مقاله باز می‌گردیم. آیا روغن موتور مخصوص زمستان با روغن موتوری که در تابستان استفاده می‌شود، فرق دارد؟ جواب این سوال کمی پیچیده است و نمی‌توان با بله یا نه به آن پاسخ داد. چرا که پارامترهای زیادی در جواب به این پرسش نقش دارند.

به‌عنوان مثال برخی از خودروسازان در دفترچه راهنمای مشتری، به مشتریان خود توصیه کرده‌اند که فقط از یک نوع روغن موتور در هر 4 فصل سال باید استفاده شود.

مدل‌هایی مانند نیسان قشقایی، پارس خودرو، رنو تندر، چانگان CS35 و مگان از جمله محصولاتی هستند که شرکت سازنده آن‌ها تاکید به استفاده از یک روغن موتور دارد.

در سوی دیگر اما برخی از خودروسازان استفاده از 2 نوع روغن موتور مختلف (یکی برای فصل تابستان و یکی برای فصل زمستان) را برای صاحبان محصولات خود پیشنهاد کرده‌اند.

چری آریزو 6 مدیران خودرو، ماکسیمای پارس‌خودرو و همچنین نیسان پیکاپ و رونیز از جمله این محصولات هستند.

با این حال، توجه به دفترچه راهنمای خودرو به‌تنهایی نمی‌تواند به پرسش مهم این مقاله پاسخ دهد. یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای رسیدن به پاسخ مناسب، وضعیت شهر محل سکونت است.

شهرهای مختلف کشور شرایط متفاوتی از لحاظ آب‌وهوایی در فصل‌های سرد و گرم دارند. مثلا در اکثر روزهای تابستان دمای هوای اهواز بالای 50 درجه است.

این در حالی است که در همان زمان هوای شهرهای شمال غربی کشور مانند چالدران، بسیار خنک بوده و شاید دمای هوا به بیش از 20 درجه نرسد. بنابراین به نظر شما آیا استفاده از روغن موتوری که در تابستان در شهر چالدران به‌کار می‌رود، برای خودروهای شهر اهواز منطقی است؟ طبیعتا نه.

روغن موتور مناسب تابستان - روغن موتور مناسب زمستان
روغن موتور مناسب تابستان – روغن موتور مناسب زمستان

روغن موتور مخصوص تابستان چیست؟

فراموش نکنید که بین غلظت روغن موتورها و دمای هوا نسبت عکس برقرار است. به عبارتی ساده‌تر، هرچه دمای هوا بیشتر شود، روغن موتوری مناسب خودرو شما خواهد بود که غلظت بالاتری داشته باشد، این یعنی این که ویسکوزیته یا گرانروی آن نسبت به سایر مواد بالاتر باشد.

استفاده از روغن موتورهای غلیظ در فصل گرم سال، باعث می‌شود تا در زمانی که دمای موتور بالا می‌رود، مایع روغنی بیش از حد رقیق یا آبکی نشود.

مثلا روغن موتور مناسب برای خودرو نیسان ماکسیما (مونتاز شده توسط پارس خودرو) در مناطق گرم کشور، از نوع 10w40 است. با این حال ایساکو توصیه کرده است که اگر در مناطق معتدل‌تر رانندگی می‌کنید و هوای شهرتان زیادی گرم نیست، بهتر است از روغن موتور نوع w30 10استفاده کنید.

روغن موتور مخصوص زمستان چیست؟

برای اینکه بدانیم در زمستان از چه روغن موتوری استفاده کنیم، بیایید دوباره جمله بالا را تکرار کنیم. بین غلظت روغن موتورها و دمای هوا نسبت عکس برقرار است.

پس اگر در شهرهای سردسیر رانندگی می‌کنید، باید از روغن موتورهای رقیق‌تری استفاده کنید که غلظت پایینی دارند. به عبارتی روغن موتوری مناسب شما است که ویسکوزیته یا گرانروی کمی دارد.

روغن موتور رقیق در فصل زمستان باعث می‌شود تا موتور سریع‌تر روشن شود و روغن به سرعت به اجزای موتور منتقل شود.

مثلا روغن موتور مورد استفاده برای هاوال H2 در شهرهایی با دمای بیش از منفی 3 درجه سانتی گراد، از نوع w405 است. با این حال بهمن موتور به رانندگانی که در شهرهایی با دمای کمتر زندگی می‌کنند، w400 را پیشنهاد کرده است.

بهترین روغن موتور 4 فصل کدام است؟

روغن موتور 4 فصل چیست؟ در واقع روغنی که در شرایط مختلف دمایی نیازی به تعویض در ماه‌های مختلف سال نداشته باشد، روغن موتور 4 فصل گفته می‌شود.

بسیاری از محصولات شرکت‌های داخلی سایپا و ایران خودرو و همچنین اکثر خودروهای مونتاژی بازار ایران معمولا با روغن موتورهای 4 فصل، از جمله w40 10 و w5020 کارکرد خوبی دارند.

با توجه به نمودار تغییرات دمایی زیر و با صرف نظر کردن از ویسکوزیته، استفاده از روغن موتورهای نوع w40 10 برای مناطقی که دمای هوا تا منفی بیست درجه نیز کاهش پیدا می‌کند، بهتر است.

با این وجود اگر ساکن مناطقی هستید که روزهای خیلی سردی را تجربه نمی‌کنید، روغن نوع w5020 می‌تواند گزینه بهتری برای خودروی شما به عنوان باشد.

با این حال نمودار زیر تنها بر اساس محدوده دمایی روغن‌ها رسم شده است و برای انتخاب بهترین روغن موتور مخصوص زمستان ، تابستان یا 4 فصل نباید به آن اتکا کرد. چرا که خودروسازها علاوه بر فاکتور دما، معیارهایی مانند تکنولوژی ساخت موتور، چگونگی انجام سرویس خودرو، نوع و کیفیت سوخت موتور و بسیاری از موارد دیگر را برای انتخاب روغن مدنظر خود ارزیابی می‌کنند.

بنابراین اگر به دنبال استفاده از روغن موتور چهار فصل هستید، به جای گوش کردن به سخن افراد ناشی و بی‌تجربه، مستقیم به دفترچه راهنمای خودروی‌تان مراجعه نمایید.

بهترین روغن موتور 4 فصل
بهترین روغن موتور 4 فصل

برای اثبات این موضوع که نمی‌توان تنها از روی نمودار فوق بهترین روغن موتور را خریداری کرد، اجازه دهید چند مثال را با هم بررسی کنیم:

با توجه به شکل بالا، یکی از بهترین روغن‌ها که محدوده دمایی بالایی را پوشش می‌دهد، w40 5 است. این محصول در دماهایی در بازه منفی 30 درجه تا مثبت 40 درجه کاربرد دارد. برای خودروهایی مثل بسترن B30 بهمن موتور یا چری آریزو6 مدیران خودرو، می‌توانید از این مدل از روغن‌ها بازار استفاده کنید. اما سوال این است که آیا این نوع برای همه نوع خودرو مناسب است؟

بیایید در ادامه مقاله روغن موتور مخصوص زمستان برخی از مدل‌های مناسب بازار برای انواع خودرو را بررسی کنیم. بهترین روغن موتور نیسان تیانا w305 است. برای خودروهایی مانند پراید یورو 4 باید از روغن موتور نوع w40 10 استفاده کنید. همچنین برای پراید انژکتوری قدیمی بهترین گزینه، روغن موتور w50 20 است. آیا این مثال ها برای این که قانع شوید، کافی بود؟

از تغییر روغن موتور در سرما و گرما اجتناب کنید

اگر در دفترچه راهنمای خودرو شما استفاده از یک نوع روغن موتور توصیه شده باشد، هیچگاه به استفاده از دیگر روغن‌ها فکر نکنید.

در واقع شاید در چنین مواقعی با خود بگویید: در زمستان از چه روغن موتوری استفاده کنیم؟ یا در تابستان از چه روغن موتوری استفاده کنیم؟ مراقب باشید که اگر به عنوان مثال به شما گفته شده از روغن موتور نوع A استفاده کنید، این توصیه برای فصول سرما و گرما یکسان است. بنابراین با تغییر فصل به‌دنبال تغییر روغن موتور نباشید.

چنانچه مالک خودروهای تولید داخل هستید، حساسیت نسبت به تغییرات دمایی را کاهش دهید. نیازی نیست هزینه و وقت خود را صرف تعویض روغن موتور خودرو کنید. البته تغییر روغن ماشین تنها در 2 حالت مجاز است:

  • طبق توصیه خودروساز باشد.
  • شرایط آب‌وهوایی خاصی حاکم باشد.

شرایط آب‌وهوایی خاص یعنی مثلا شهرهایی که در تابستان خیلی گرم یا در زمستان خیلی سرد می‌شوند. البته در چنین مواقعی نیز تغییر روغن موتور باید در نمایندگ‌های مجاز انجام شود.

روغن موتور مخصوص زمستان
روغن موتور مخصوص زمستان

قیمت انواع روغن موتور

قیمت روغن موتور مخصوص زمستان روغن موتور مناسب تابستان و روغن‌های 4 فصل بسته به نوع مدل و سایر مشخصات بسیار متفاوت است.

خرید انواع روغن موتور

خرید روغن موتور باید با اطلاعات لازم و آگاهی از روغن مخصوص به خودرو صورت بگیرد. بهترین گزینه در این مورد، مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است. همچنین بهتر است قبل از خرید این محصول از اصل یا تقلبی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

نحوه شناسایی روغن موتور تقلبی

روش‌های زیادی برای تشخیص روغن موتورهای تقلبی در سطح بازار وجود دارد که می‌توانید با یادگیری آن‌‌ها از خرید کالای اصل اطمینان داشته باشید.

چگونگی تعویض روغن موتور

تعویض روغن موتور شامل مراحلی مانند وجود نشانه‌های کهنگی یا سوختگی، نحوه تخلیه مایع و در نهایت نحوه افزودن روغن جدید می‌شود.

روغن موتور ایرانی یا خارجی

علاوه‌بر چالش روغن موتور مخصوص زمستان یا تابستان، سوال دیگری که مالکین خودرو را با خود درگیر می‌کند این است که از محصولات ایرانی استفاده کنند یا خارجی؟ پاسخ به این پرسش نیز نیاز به بررسی دارد.

روغن موتور مناسب انواع خودرو

اگر قصد خرید روغن موتور مخصوص زمستان، یا تابستان را داشته باشید، باید اطلاعات کاملی درباره محصول مورد نیاز و سازگار با ماشین خود کسب کنید:

  • پراید: چنانچه مالک پراید انژکتوری، انژکتوری یورو 4 یا کاربراتور هستید، اطلاع از بهترین روغن موتور مناسب برای این نوع خودرو و زمان تعویض آن بسیار حائز اهمیت است.
  • دنا: مالکین دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو نیز باید با انواع روغن موتورهای مناسب با این محصولات آشنا باشند. شرکت ایران خودرو اطلاعات مفید و جالبی را درباره زمان و نحوه تعویض این روغن‌ها و همچنین بهترین مدل روغن موتور برای این محصولات ارائه کرده است.
  • پژو: خودرو پژو نیز از جمله محصولات ایران خودرو است که دارای مدل‌های متنوعی در بازار ایران بوده و بسته به هر نوع این شرکت سازنده اطلاعات مختلفی درباره روغن موتور مناسب خودرو منتشر کرده است.
  • سمند: سمند ال ایکس، سمند EF7، سمند سورن و یا سمند سریر نیز از جمله خودروهای مورد علاقه در خیابان‌های کشورمان هستند که از روغن‌های خاصی برای موتور خود استفاده می‌کنند.
  • شاهین: سایپا نیز برای یکی از جدیدترین محصولات خود اطلاعات مفیدی پیرامون تعویض و انتخاب روغن موتور ایده‌آل ارائه نموده است.
2.6/5 - (8 امتیاز)
superadmin
دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • مسعود دانیالی ۲۳ دی ۱۴۰۰ / ۹:۴۵ ب٫ظ

    ممنون از این مطلب. پس با این اوصاف اگر دفترچه خودرو ، یک نوع روغن موتور را قید کرده است ، همان یک نوع را بریزیم ؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.