نحوه بررسی و سلامت روغن موتور در خودروها

همانطور که مطلع هستید، یکی از ملزومات مهم در خودروها روغن موتور می باشد. روغن موتور علاوه بر عملیات روانکاری می تواند از قطعات و اجزای موتور در برابر سایش، خوردگی، رسوبات، دما و آسیب های احتمالی محافظت کند. به همین جهت می توان گفت روغن موتور در هر شرایطی باید تحت نظر مالک خودرو قرار گرفته و در فواصل معین وضعیت سلامت آن بررسی شود. عملیات بازبینی روغن موتور که زحمت و زمان زیادی نیاز ندارد، می تواند به سلامت خودرو کمک کرده و میزان هزینه های تعمیر و تعویض قطعات خودرو را کاهش دهد.

روغن موتور را به عنوان یک مایع حیاتی برای خودرو در نظر بگیرید. چک کردن آن به طور مرتب بخش مهمی از مراحل نگهداری موتور خودرو محسوب می شود. روغن قطعات متحرک داخلی موتور را روانکاری می کند و از فرسایش سریع آنها جلوگیری می کند و همچنین با جلوگیری از ایجاد رسوبات ، به تمیز بودن موتور کمک می کند و از افزایش دمای بیش از حد موتور جلوگیری می کند. بررسی سطح روغن، کاری سریع و آسان است که توصیه می کنیم در هر نوبت پر کردن باک بنزین این کار را انجام دهید. تنها چیزی که برای چک کردن روغن موتور نیاز دارید یک پارچه بدون استفاده یا یک دستمال کاغذی می باشد. برای راهنمایی بیشتر نیز می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید.

بررسی روغن موتور :

ایتدا توصیه می شود کتابچه راهنمای خودرو را بررسی کرده و به توصیه های تولید کننده خودرو توجه شود. برخی از اتومبیل های پیشرفته و جدید دارای نمایشگر وضعیت روغن هستند و نیازی به بررسی فیزیکی روغن موتور ندارند. این نوع خودرو ها در هر زمان وضعیت روغن موتور را به مالک خودرو نشان می دهند. تعداد این خودروها در کشور ما بسیار کم بوده و در اکثر مواقع نیاز به بررسی روغن به حالت سنتی می باشد.

 

تعویض روغن موتور
تعویض روغن موتور

 

برای چک کردن وضعیت روغن موتور ابتدا خودرو را بر روی سطح کاملا تراز و بدون شیب پارک نمایید تا گیج مقدار روغن موجود را به طور صحیح نشان دهد. در مرحله بعد از سرد بودن موتور مطمئن شوید تا هنگام کار از سوختگی دست ها در اثر برخورد با موتور جلوگیری شود. البته در برخی از خودروها سازنده توصیه می کند تا روغن پس از گرم شده موتور بررسی شود.

میزان روغن موتور :

با خاموش کردن اتومبیل کاپوت را باز کرده و محل گیج روغن را پیدا کنید. گیج را از محفظه خود خارج کرده و به علامت هایی که در انتهای گیج وجود دارد توجه نمایید. این علامت ها میزان روغن موتور را نشان می دهند. در گیج های خودروها ممکن است علامت های نمایش دهنده متفاوت باشند. برای مثال بر روی برخی از آنها حروف L به معنای Low مشاهده می شود که اگر روغن در این ناحیه از گیج قرار داشت یعنی باید به فکر اضافه کردن روغن به موتور باشید. حرف H نیز به معنی High نیز به معنی وجود روغن زیاد در موتور می باشد. مناسب ترین میزان روغن موتور زمانی است که گیج بین این دو حرف را نشان می دهد. لازم به ذکر است که این حروف ممکن است با MIN و MAX نیز نمایش داده شوند. حرف های L و F نیز در برخی از گیج ها مشاهده می شود. ( حرف F به معنی Full می باشد.)

انتخاب و اضافه کردن روغن موتور :

در صورت نیاز برای اضافه کردن روغن موتور، حتما از روغن موتور مناسب خودروی استفاده شود. معمولا گرید و سطح کیفی روغن مناسب در دفترچه راهنمای خودرو قابل روئیت است و یا می توان با متخصصین این کار مشورت نمود. از اضافه کردن روغن های نامناسب خودداری نمایید زیرا ممکن است هزینه های سنگینی را برای جبران خسارت بپردازید.

 

تعویض روغن موتور
تعویض روغن موتور

 

رنگ روغن موتور :

در مرحله بعد روغن باید از نظر ظاهری و رنگ بررسی شود. روغنی که بر روی گیج مشاهده می شود باید به رنگ قهوه ای باشد. روغنی که زمان زیادی از کارکرد آن می گذرد معمولا به رنگ قهوه ای تیره و مایل به سیاه مشاهده می شود. اگر روغن به رنگ شیری و سفید تمایل داشته باشد می توان گفت یک خطر جدی سلامت خودروی شما را تهدید می کند. در صورت شیری رنگ شدن روغن موتور، احتمالا آب و مایع خنک کننده به محفظه موتور و روغن نشت پیدا کرده است که در این حالت باید سریعا به یک مکانیک مراجعه نمایید.

وجود ذرات فلزی در داخل روغن :

انگشت خود را به مقداری از روغن روی گیج آغشته کرده و آن را میان دو انگشت خود لمس کنید. اگر ذرات فلزی و براق در روغن مشاهده شود، می توان گفت یکی از قطعات در موتور، در حال خرابی و سایش قرار گرفته است. بهتر است این موضوع را نیز با یک مکانیک ماهر در میان بگذارید.

در این مرحله چک کردن روغن موتور به اتمام رسید. گیج روغن را با دستمال تمیز کرده و مجدد در محل مورد نظر قرار دهید. مطمئن شوید که گیج کاملا در محل خود قرا گرفته است. کاپوت را بسته و حتما دست های آغشته به روغن موتور با آب و صابون شسته شود.

توصیه می شود چک کردن روغن موتور را هرگز فراموش نکنید. می توان گفت این کار در حین ساده بودن یکی از موارد مهمی است که رانندگان ملزم به رعایت آن هستند. اگر سوالی درباره این مطلب برای شما بی جواب مانده است، در بخش نظرات همین مطلب مطرح بفرمایید تا در اسرع وقت به آن پاسخ داده شود.

2.2/5 - (4 امتیاز)
superadmin
دیدگاه کاربران 18 دیدگاه
  • علی زنگی ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۸:۰۹ ب٫ظ

    سلام گژ روغن مقدار روغن را یکرویش کمتر نشان میدهد و یکروی دیگرش بیشتر ونیمه آغشته کدامشان درست است؟

  • حسن ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۰ ق٫ظ

    سلام
    روغن موتور پارانوکس برا پراید یورو2چقدر کارکرد مفید دارد؟

  • محمد ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۷ ب٫ظ

    سلام وقت شما بخیر و تشکر بابت اطلاعات
    تعویض روغنی ها معمولا تا مقدار H برامون روغن میریزن، مثلا پژوپارس 4.5 لیتر جا میگیره، از طرفی گفته میشه اگه از. H اومد پایین تر،. باید بهش اضافه کنیم که به H برسه و این در تضاد با توضیحات شماست، نظر شما چیه و چه باید کرد؟ ممنون میشم مفصل توضیح بدید

    • Sepehr Vahidi ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۰ ق٫ظ

      با سلام. مقدار روغنی که در هنگام تعویض داخل موتور ریخته می شود باید دقیقا روی گیج روغن به اندازه H باشد. طی کارکرد خودرو اگر حجم روغن تا پایین تر از H و بالاتر از L بود معمولا نیازی به اضافه کردن روغن نیست اما اگر پایین تر از L بود باید سریعا روغن اضافه نمود و دلیل کم کردن روغن را بررسی کرد.

  • علی ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۸:۵۵ ب٫ظ

    سلام برا دنا پلاس مدل ۹۸ حداقل کیغیت روغن موتور 10w40 SL نوشته آیا میتونیم حداکثر کیفیت روغن موتور مثلا 10w40 SN بریزیم مشکلی پیش نمیاد؟؟؟؟؟؟

    • مهدی نصیری ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ / ۸:۵۶ ق٫ظ

      سلام و عرض ادب خدمت شما
      بله امکان استفاده هست و مشکلی نیست. اما باید هزینه بیشتری صرف کنید.

  • علی ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۸:۵۱ ب٫ظ

    سلام برای دنا پلاس مدل ۹۸ روغن موتور 10w40 SN بریزیم مشکلی پیش نمیاد؟؟؟؟؟

  • رضا ۲۲ تیر ۱۳۹۹ / ۶:۰۲ ب٫ظ

    سلام.
    موتور ای اف سون مدل 97. روغن مصرفی ایرانول ریسینگ. چند کیلومتر روغن عوض کنم ؟

    • مهدی نصیری ۲۳ تیر ۱۳۹۹ / ۸:۴۵ ق٫ظ

      با سلام و عرض ادب
      توصیه می شود این محصول در 5000 کیلومتر کارکرد تعویض شود.

  • رامین کشاورز ۲۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۷ ب٫ظ

    سلام آیا رنگ روغن قهوه ای تیره یا سیاه دلیل بر تعویض روغن موتور است

    • مهدی نصیری ۲۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱:۰۰ ب٫ظ

      با سلام و عرض ادب
      این مورد به زمان و میزان کارکرد روغن بستگی دارد. اگر مدت زیادی از تعویض روغن موتور نمی گذرد و رنگ آن سیاه شود، قطعا روغن موتور مشکل دارد. اما اگر روغن موتور بیشتر از 3000 یا 4000 کیلومتر کارکرده ، طبیعی است که به تدریج رنگ آن تیره شود.

  • نیما سعیدی ۱۳ تیر ۱۳۹۹ / ۸:۵۸ ب٫ظ

    سلام آیا تعویض روغن موتور زودتر از زمانش تاثیری در خودرو داره؟

    • مهدی نصیری ۱۳ تیر ۱۳۹۹ / ۹:۰۹ ب٫ظ

      با سلام خدمت شما
      روغن را زودتر از موعد تعویض نفرمایید، چون به جز هزینه بیشتر نتیجه دیگری نخواهد داشت.

  • نیما صدرایی ۱۲ تیر ۱۳۹۹ / ۰:۰۵ ق٫ظ

    سلام معمولا هر چند کیلومتر مسافت باید روغن بررسی یا تعویض شود؟

    • مهدی نصیری ۱۳ تیر ۱۳۹۹ / ۵:۴۶ ب٫ظ

      با سلام و عرض ادب
      بررسی روغن و زمان تعویض به نوع روغن و شرایط رانندگی بستگی دارد.
      برای مثال در خودروی پراید معمولا هر 5000 هزار کیلومتر باید تعویض شود.
      در روغن های با کیفیت بالاتر از 7000 تا 8000 کیلومتر روغن باید تعویض شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید نوع روغن و مدل خودرو را ارسال بفرمایید.

  • کاوه مهرانی ۱۰ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۵ ق٫ظ

    سلام توصیه می کنم حتما روغن موتور را چک کنید. بنده مدت طولانی این کار را انجام ندادم و کم شدن روغن باعث شد قسمتی از موتور آسیب ببینه.

    • مهدی نصیری ۱۰ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۹ ق٫ظ

      با سلام و عرض ادب
      از شما تشکر می کنیم که تجربه خود را با ما در میان گذاشتید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.