طبقه بندی روغن صنعتی و سطوح کیفیت روغن های صنعتی

طبقه بندی روغن صنعتی و سطوح کیفیت روغن های صنعتی

روغن صنعتی که با نام هایی همچون روانکاو هم شناخته می شود، ابزاری کاربردی است که می تواند برای کاهش اصطکاک میان سطوح مورد استفاده قرار گیرد. این محصول گرمای به وجود آمده در هنگام حرکت سطوح را کم کرده و بازدهی سیستم را بالا می برد. به خاطر داشته باشید که در حال حاضر، مدل های زیادی از انواع روغن های صنعتی در بازار موجود است.

هر کدام از این مدل های روغن هم یک سری ویژگی های خاص و کلیدی را در خود جای داده اند.

توجه به کیفیت روغن صنعتی و انتخاب بهترین آنها، به شما اجازه می دهد تا به راحتی بازدهی سیستم های مکانیکی خود را افزایش دهید. امروز ما قصد داریم تا انواع روغن صنعتی و طبقه بندی آنها را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه شوید.

با کیفیت ترین انواع روغن صنعتی کدام است؟

قبل از پرداخت به طبقه بندی روغن صنعتی، بیایید تا انواع و مشخصات این محصول را بررسی کنیم. به صورت کلی، روغن های صنعتی بر اساس کاربرد و ویژگی های شیمیایی شان در دسته بندی های متنوعی به فروش می رسند. هر کدام از این دسته بندی های روغن هم یک سری ویژگی های خاص دارند.

مثلا، روغن هیدرولیک یکی از مدل های رایج این محصول به حساب می آید. روغن هیدرولیک هم چندین زیر شاخه و دسته بندی مختلف را در خود جای داده است. در لیست زیر، شما می توانید چند مورد از دیگر روغن های صنعتی پر کاربرد را مشاهده نمایید.

  • روغن های معدنی

  • روغن های شیمیایی

  • روغن های گردشی

  • روغن های ترانسفورماتور

  • روغن های انتقال حرارت

  • روغن های عملیات حرارتی

  • روغن هیدرولیک

  • روغن مخصوص گیربکس

انواع روغن صنعتی
انواع روغن صنعتی

برای خرید روغن صنعتی، شما همواره باید به نیاز های پروژه خود توجه کنید و بر همان اساس خرید خود را ثبت نمایید. عدم توجه به نیاز های پروژه مشکلات جدی را در آینده برایتان ایجاد خواهد کرد.

بررسی مهم ترین روش های طبقه بندی روغن صنعتی

حال که مباحث مقدماتی را پشت سر گذاشتیم، بیایید تا به سراغ مهم ترین روش های طبقه بندی روغن صنعتی برویم. انواع روغن صنعتی بر اساس ویژگی های کلیدی شان در طبقه بندی های مختلفی در بازار به فروش می رسند.

شرکت های تولید کننده و کارشناسان فعال در این زمینه، سه فاکتور ویژه را برای طبقه بندی این محصول مورد استفاده قرار می دهند:

درجه گرانروی، کیفیت و استاندارد های مطرح جهانی. آخرین ملاک طبقه بندی یعنی استاندارد های بین المللی، همیشه مورد استفاده قرار نمی گیرد.

چرا که استاندارد هایی همچون دین، بیشتر بر روی کیفیت محصول تمرکز داشته و بر پایه کیفیت نهایی طراحی شده اند. پس می توان این فاکتور را به عنوان یک زیر شاخه مربوط به کیفیت در نظر گرفت.

طبقه بندی روغن بر اساس درجه گرانروی

اولین روش طبقه بندی روغن های صنعتی، توجه به درجه گرانروی آنها می باشد. گرانروی عبارت است از مقاومتی که یک ماده در برابر جاری شدن از خود به نمایش می گذارد. گرانروی با نام ویسکوزیته هم شناخته می شود.  این روش طبقه بندی که با نام بر اساس استاندارد های SAE پایه گذاری شده است.

به خاطر داشته باشید که طبقه بندی بر اساس درجه گرانروی، میانگین تغییرات مجاز ویسکوزیته بر حسب سانتی استوک در دمای 40 درجه سانتی گراد را مورد بررسی قرار می دهد.

بر اساس این دسته بندی، ما می توانیم روغن های صنعتی را به دو گروه تقسیم کنیم: گروهی که حرف W دارند و گروهی که این حرف را ندارند.

روغن هایی که با حرف W روانه بازار می شوند، برای استفاده در موقعیت های سرد تر جغرافیایی و فصول سرد تر سال بهینه شده اند. به خاطر داشته باشید که W نماد کلمه Winter است.

طبقه بندی روغن صنعتی بر اساس کیفیت

توجه به سطح کیفیت، دومین روش طبقه بندی روغن صنعتی به حساب می آید. روغن های صنعتی همراه با سطوح کیفیتی متنوعی تولید شده و در اختیار مشتریان قرار می گیرند.

هر کدام از این سطوح کیفیتی، یک سری ویژگی های خاص و کلیدی را در خود جای داده اند.

استاندارد های طراحی شده توسط IPA یا انجمن  نفت آمریکا و سطح کیفیت ILSAC یا سازمان بین المللی استاندارد و تایید کیفیت روانکار ها  از جمله دسته بندی های مهمی به حساب می آیند که در این زیر شاخه قرار می گیرند. به خاطر داشته باشید که هر کدام از این استاندارد ها، یک سری ویژگی های خاص روغن صنعتی را مورد بررسی قرار می دهند. شما باید بر اساس نوع روغن خود، به این استاندارد ها توجه کنید تا بازدهی مطلوبی را نیز دریافت نمایید.

طبقه بندی روغن صنعتی بر اساس استاندارد دین

طبقه بندی روغن صنعتی بر اساس استاندارد دین

در نهایت، آخرین روش محبوب طبقه بندی روغن صنعتی، توجه به استاندارد دین است. استاندارد دین یا دین 51502، یکی از مهم ترین استاندارد های به کار رفته در دنیای تولید گریس به حساب می آید. این محصول مواد افزودنی، کیفیت، نوع روغن، گرید آن، حداقل و حداکثر دمای فعالیتی مجاز آن را مشخص می کند. استاندارد های مطرحی همچون استاندارد دین، توسط کشور های اروپایی طراحی شده اند.

استاندارد دین توسط کارشناسان آلمانی پایه گذاری شده و متخصصان در سراسر جهان می توانند جدول آن را به روز رسانی نمایند. به خاطر داشته باشید که طبقه بندی روغن بر اساس استاندارد دین به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا  انواع این کالا را دقیقا بر اساس نیاز های خود تهیه نمایند. همین مسئله هم باعث شده تا این استاندارد و دسته بندی اهمیت زیادی پیدا کند.

کلام آخر

در این مقاله ما سعی کردیم تا بر اساس گرانروی، کیفیت و استاندارد های بین المللی همچون استاندارد دین انواع روغن صنعتی را برای شما طبقه بندی کنیم. از نظر شما، کدام طبقه بندی اهمیت بیشتری داشته و روند خرید را بیشتر از سایر موارد تحت تاثیر خود قرار می دهد؟

به خاطر داشته باشید که مدل های مختلف روغن صنعتی در زیر شاخه های متنوعی در بازار به فروش می رسند. کاربران برای دریافت بیشترین بازدهی ممکن، باید بر اساس نیاز های پروژه خود یک محصول خاص را انتخاب نمایند.

در صورتی که شما تخصص کافی در این زمینه ندارید، می توانید خدمات تیم های سوم شخص فعال را برای مشاوره مورد استفاده قرار دهید.

به این مقاله امتیاز دهید

superadmin
دیدگاه کاربران 23 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.