بهترین روغن موتور ایرانی 20w50 و 10w40

بهترین روغن موتور ایرانی موجود در بازار چیست ؟

این روزها با توجه به عدم واردات روغن موتور های خارجی و به تبع آن تقلبی بودن اکثر روغن موتور های خارجی موجود در بازار و همچنین قیمت گزاف و سرسام آور آن ها مردم بیش از پیش روی به استفاده از روغن موتور های تولید داخل کرده اند که واقعا اگر کیفیت روغن های داخلی ، از نمونه های وارداتی بیشتر نباشد ، کمتر نیست. حال با توجه به تنوع گوناگون روغن موتور های ایرانی سوالی که برای مصرف کنندگان پیش می آید این است که بهترین و با کیفیت ترین مارک روغن موتور موجود در بازار چیست ؟

لذا مجموعه روغندان بر آن شد تا با به مقایسه گذاشتن روغن موتورهای 4 کمپانی مطرح و خوش نام ایرانی ( بهران ، ایرانول ، سپاهان ، نفت پارس ) ، مصرف کنندگان را در جهت انتخاب بهترین روغن موتور برای خودروهای خود یاری ببخشد.

در این مقاله به بررسی 2 دسته ی اصلی روغن موتور های 10w 40 و 20w 50 که توسط کمپانی های نام برده ساخته شده اند می پردازیم.

1.بهترین روغن موتور های 20W 50 ایرانی :

روغن موتور های 20W 50 توسط هر چهار کمپانی با سطوح کیفی SL , SJ , SG , SE ساخته می شوند. گفتنی است هرچه حرف مقابل S به حرف Z نزدیک تر باشد سطح کیفی روغن و مرغوبیت آن بالا تر می باشد. لذا در این چهار سطح کیفی ، SL بیشترین کیفیت و SE کمترین کیفیت را دارا می باشد.

کمپانی نفت بهران محصول سوپر پیشتاز 20W50 را با سطح کیفی SL به بازار کرده است که می توان به جرات گفت یکی از محبوب ترین روغن موتورهای موجود در بازار می باشد و دارای بیشترین متقاضی است.

کمپانی سپاهان نیز محصول سوپر پاور 20W 50 را با همین سطح کیفی به بازار عرضه کرده است که اگر بخواهیم این محصول را با سوپر پیشتاز مقایسه کنیم ، نه تنها تفاوتی ندارد بلکه در برخی از آیتم ها کمی مرغوب تر می باشد.

کمپانی نفت پارس نیز محصول سوپر پایا 20W 50 را با همین سطح کیفی (SL) به بازار عرضه کرده است که تفاوت خاصی با محصولات تولید شده توسط رقبای خود ندارد و محصولات نفت پارس با توجه به قدمت طولانی این کمپانی از مقبولیت زیادی برخوردار است.

کمپانی ایرانول نیز محصول ایرانول 16000 را با همین سطح کیفی به بازار عرضه کرده است. اگر چه محصولات کمپانی ایرانول به لحاظ شکیل بودن شکل ظاهری مظروف ، در مقایسه با سایر رقبای این کمپانی کمی عقب تر می باشد اما به لحاظ کیفیت کاملا با رقبای خود برابری می کند.

بهترین روغن موتور ایرانی

2. بهترین روغن موتورهای 10W 40 ایرانی :

روغن های 10W 40 توسط چهار کمپانی ذکر شده ( بهران ، ایرانول ، سپاهان ، نفت پارس) در سطوح کیفی SN , SM , SL , SJ تولید و عرضه می گردند که طبق قاعده گفته شده ، SN دارای بالاترین سطح کیفی می باشد.

کمپانی نفت بهران روغن های 10W 40 خود را در هر چهار سطح کیفی تولید می کند که اسامی این محصولات عبارتند از :

بهران پیشتاز 10W 40 : با سطح کیفی SJ ، که مناسب خودروهایی مانند پراید های موتور جدید و تیبا می باشد.

بهران سوپر پیشتاز 10W 40 : روغنی نیمه سینتتیک با سطح کیفی SL می باشد که در طیف وسیعی از وسایل نقلیه کاربرد دارد و به جرات یکی از محبوب ترین روغن موتور های ایرانی می باشد.

بهران رانا 10W 40 : روغنی نیمه سینتتیک با سطح کیفی SM می باشد که بیشتر برای خودروهای وارداتی کاربرد دارد.

بهران سوپر رانا 10W 40 : روغنی تمام سینتتیک با بالاترین سطح کیفی ( SN ) می باشد. اگرچه این محصول دارای بالاترین سطح کیفی می باشد اما برای هر خودرویی مناسب نیست چرا که خاصیت تمام سینتتیکی این محصول می تواند به برخی از خودروها که آلیاژ آن ها منطبق با این تکنولوژی ساخته نشده است آسیب ایجاد کند و در نهایت سبب خورندگی قطعات موتور شود ، لذا برای هر خودرو باید از روغن پیشنهاد شده در دفترچه ی راهنمای آن خودرو استفاده کرد ، چراکه ممکن است در صورت استفاده از روغن های با کیفیت بالاتر حتی ، مشکلاتی مثل خورندگی پیش بیاید.

حال برویم سراغ کمپانی نفت ایرانول، این کمپانی روغن های 10W 40 خود را در سه دسته ی ایرانول 12000 با سطح کیفی SJ ، ایرانول ریسینگ با سطح کیفی SL و تکنولوژی نیمه سینتتیک و ایرانول رونیا با سطح کیفی SN و تکنولوژی تمام سینتتیک تولید می کند. از مزیت های روغن ایرانول ریسینگ می توان به تنوع حجم آن اشاره کرد که هم در مظروف 4 لیتری و هم 5 لیتری تولید می شود. گفتنی است روغن ایرانول رونیا هم فقط در مظروف 5 لیتری و یک لیتری تولید می گردد که کار را برای مصرف کنندگان که عموما حجم روغن موتور آن ها 5 لیتر است ساده تر کرده است.

کمپانی نفت سپاهان نیز روغن های 10W 40 خود را تحت عناوین اسپیدی پاور 10W 40 ( سطح کیفی SJ) ، سوپر پاور 10W 40 (سطح کیفی SL ) و اسپیدی پلاتینیوم 10W 40 (سطح کیفی SM) تولید می کند. در بین این سه دسته روغن ، اسپیدی پلاتینیوم دارای بالاترین سطح کیفی می باشد که با تکنولوژی تمام سینتتیک ساخته شده است.

کمپانی نفت پارس نیز محصولات 10W 40 خود را در دو دسته پارس سوپر پایا 10W40 با سطح کیفی SL و فلومکس 10W 40 با سطح کیفی SM تولید می کند. یکی از مزایای هردو دسته ی این روغن ها تولید آن ها در دو مظروف 4 لیتری و 5 لیتری می باشد . گفتنی است محصول فلومکس به نسبت سوپر پایا از سطح کیفی بالاتری برخوردار است.

 

 

4.2/5 - (24 امتیاز)
superadmin
دیدگاه کاربران 18 دیدگاه
  • محمد ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۶ ق٫ظ

    سلام مهندس من شنیدم تنها روغن ایرانی که تصفیه نیست ایرانول۱۶۰۰۰هست آیا این ادعا درسته بعد خواستم بدونم بین ایرانول۱۶۰۰۰ و فلومکس کدومش برای پارس معمولی بهتره

    • احسان ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۳:۱۰ ب٫ظ

      سلام.برای پارس معمولی، روغن کاسترول 20w50 استفاده کنید. فقط از جای مطمئن تهیه کنید که اصلی باشه. مکانیکم از ابتدا توصیه کرد و 5 ساله استفاده میکنم. یکبار هم موتورم تعمیر نشده

  • امیر ۶ دی ۱۴۰۱ / ۹:۲۷ ب٫ظ

    سلام. لطفا بفرمایید بهترین روغن موتور ایرانی ۱۰ 40w برای موتور tu5 چی هست؟

    • احسان ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۳:۱۱ ب٫ظ

      کاسترول مگنتیک 10w40 اصلی

  • arad4890 ۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱:۴۸ ق٫ظ

    سلام بهترین روغن برای پاترول ۴ سیلندر؟
    بعضی دوستان گفتن ۵۰ خالی بریز که نریختم.

  • قربانی ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱:۳۴ ق٫ظ

    سلام. تشکر از مقالات و مطالب کاربردی و مفیدی که به اشتراک میگذارید.
    پرسشی دارم: به نظرتون بهترین روغن موتور برای خودروی ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۳ با ۱۴۰ هزار کارکرد کدام هست؟
    تشکر

  • مسعود ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۷ ق٫ظ

    سلام
    وقت بخیر
    با تشکر از اطلاعت خوب و مفیدتون
    بین 10w40snنیمه سنتتیک و 10w40sl فول سنتتیک کدام بهتر است دناef7برای

  • حسین ۱۵ آذر ۱۴۰۰ / ۷:۰۹ ق٫ظ

    باسلام و ممنون از مقاله جامع و خوبتون .بنظرتون برای سمند ef7صفر کیلومتر که ۵۰۰ تا راه رفته کدام روغن ۱۰w40بهتر است ؟؟؟در دفترچه فقط ۱۰₩۴۰رو نوشته و هیچ اشاره دیگری نیست .ممنون میشم راهنمایی کنید گیج شدم

    • Sepehr Vahidi ۱۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۹ ق٫ظ

      سلام و وقت بخیر. برای خودروی سمند EF7 باید از روغن موتور 10w40 با سطح کیفی SL یا SM استفاده کرد. روغن هایی مانند سوپر پاور سپاهان و سوپر پیشتاز بهران دارای سطح کیفی SL و بهران رانا و اسپیدی پلاتینیوم دارای سطح کیفی SM هستند.

  • مجید صالحی ۲۲ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۵ ق٫ظ

    به پیشنهاد سایت شما از روغن اسپیدی پلاتینیوم استفاده کردم و دیگه مشکل کم کردن روغن نداشتم، خیلی ممنون از سایت روغندان

    • Sepehr Vahidi ۳ آذر ۱۴۰۰ / ۷:۳۵ ب٫ظ

      با سلام و وقت بخیر. سپاس بابت به اشتراک گذاشتن نظرتان

  • امیر جلالوند ۲۸ مهر ۱۴۰۰ / ۱:۰۲ ب٫ظ

    ممنون از مقاله ی خوبتون ، یک سوال داشتم. برای ماشینی که دفترچه اش نوشته از روغن SG باید استفاده کرد ، اگر SL بریزیم بهتره یا بدتر؟

    • Sepehr Vahidi ۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۴ ق٫ظ

      با عرض سلام و وقت بخیر. استفاده از روغن SL بهتر می باشد

  • پوریا جعفری ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۴ ب٫ظ

    ممنونم ، خیلی خیلی مقاله ی مفیدی بود . کاش برای روغن های ۵w30 هم همچین مقاله ای میذاشتین

    • Sepehr Vahidi ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۵ ق٫ظ

      با عرض سلام. ممنون از شما ، حتما به زودی مقاله ای هم در باب بهترین روغن موتورهای ایرانی 5w30 می گذاریم.

      • نیستانک ۵ دی ۱۴۰۰ / ۷:۲۴ ب٫ظ

        با سلام متاسفانه نگاه اکثر افراد به کالای خارجی است و غافل از اینکه بعضی محصولات مانند روغن ایران دارای کیفیت خوبی است و حتی در بعضی بهتر هم هست.روزگاری روغن ایران بعلت اینکه فناوری بهینه سازی نداشتیم به آمریکا و اروپا صادر میشد و آنها با فنآوری نه تنها آنرا با کیفیت تر میکردند بلکه مشتقات آن هم باعث درآمد سرشاری برای آنها میشد. این موضوع هنوز هم وجود دارد فقط کمتر شده.روغن ایرانی از درجه خلوص بالایی بعلت ارزان بودن و نبود تکنولوژی برخوردار هست. ولی مشتقات در دست غولهای نفتی میباشد.

        • Sepehr Vahidi ۱۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۴ ق٫ظ

          سلام و وقت بخیر. سپاس بابت انتشار نظر ارزشمندتان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.