آشنایی با دستگاه و روغن سی ان سی CNC

روغن سی ان سی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، در بسیاری از مشاغل ربات ها به جای انسان برخی کارهای حساس را انجام می دهند. باید این واقعیت را پذیرفت که این دستگاه ها نسبت به انسان نیاز به مخارج کمتری دارند و با یک سیستم کامپیوتری و پردازنده مرکزی وظیفه خود را دقیق تر و تمیز تر از دست انسان انجام می دهند. دستگاه های سی ان سی نیز جزو دسته ربات ها محسوب می شوند که در صنایع و مشاغل بسیاری کاربرد دارند. همچنین این دستگاه ها نسبت به قیمت، مکان ساخت و کارایی با یکدیگر تفاوت دارند. برخی از دستگاه های سی ان سی CNC شاید فقط عملیات برش را انجام دهند ولی برخی دیگر که پیشرفته هستند می تواند علاوه بر برش و عملیات تراش را نیز به طور همزمان انجام دهند. در ادامه به برترین روغن های سی ان سی نیز مروری خواهیم داشت.

دستگاه سی ان سی چیست ؟

CNC در اصل مخفف عبارت Computer Numerical Control، یعنی کنترل رایانه ای به وسیله اعداد است. در این دستگاه طبق برنامه ای که اپراتور به پردازنده و مدار مرکزی می دهد، دستگاه می تواند نسبت به وظیفه اعمال شده و اعداد از قبل محاسبه شده واکنش نشان داده و وظیفه خود را به خوبی و دقیق انجام دهد. حالا این وظیفه می تواند برش، تراش و حتی جا به جایی باشد. این دستگاه از اجزا و قطعات مختلفی مانند ریل، شاسی، گیربکس، پمپ، موتور و غیره تشکیل می شود.

دستگاه های سی ان سی معمولا برای تراش و برش در مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می گیرند از جمله: چوب، فایبرگلاس، پلاستیک و فلزاتی مانند آلومینیوم، مس، استیل و غیره. شما یک تکه چوب را در نظر بگیرید که قرار است بر روی آن طرح بسیار زیبایی حک شود. این تکه چوب می تواند برای یک تابلو بر روی دیوار یا حتی یک تکه از مبل در نظر گرفته شده باشد. قطعا پیاده سازی نقش های ظریف بر روی این چوب توسط دست انسان به زمان و هزینه های بالاتری نیاز دارد. اما یک دستگاه CNC چوب می تواند طبق عکس و برنامه ای کامپیوتری این کار را در سریع ترین زمان و با صرف کم ترین هزینه انجام دهد.

در صنایع فلزی نیز دستگاه های CNC به همین ترتیب کاربرد دارند و علاوه بر برش، در تراش و حکاکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. با پیشرفت تکنولوژی در حال حاضر دستگاه های CNC لیزری نیز ساخته می شوند که در مشاغل نیاز به حساسیت و ظرافت بالا کاربرد دارند. برای مثال یک قطعه فلز را در نظر بگیرید که عضوی از بدنه یک ماشین یا دستگاه انحصاری است که توسط یک شرکت خاص تولید می شود. برای نشان دادن اصل بودن قطعه و دستگاه، حک شدن نام تولید کننده بر روی بدنه آن می تواند به اثبات اصالت آن کمک کند. در این زمان می توان از دستگاه مخصوص CNC فلزات کمک گرفت.

cnc فلز

اینها فقط یک مثال از کاربرد دستگاه های سی ان سی بود. این دستگاه ها نسبت به کارایی و مشخصات خود می توانند در مشاغل ظریف مانند جواهر سازی و یا حتی تولید قالب های بزرگ برای ساخت قطعات ماشین آلات سنگین نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

نقش روغن سی ان سی :

تا این بخش از مطلب سعی داشتیم با زبان کاملا ساده وظیفه دستگاه های CNC را شرح دهیم. حال نوبت به آشنایی با روانکاری این دستگاه ها می رسد. این دستگاه ها مانند بسیاری دیگر از تجهیزات صنعتی، هنگام فعالیت به روانکاری و کاهش دمای قطعات نیاز دارند. دستگاه های CNC معمولا توسط یک سیستم روانکاری مرکزی روغنکاری می شوند که این سیستم وظیفه انتقال روغن به اجزا و قطعات مورد نظر را فراهم می کند. سیستم روانکاری مرکزی در حقیقت یک پمپ اتوماتیک یا دستی است که وظیفه انتقال روغن را بر عهده دارد. به وسیله پمپ های دستی CNC اپراتور دستگاه در زمان نیاز روغن را به قطعات می رساند و عملیات روانکاری انجام می شود. اما روش کار در پمپ های اتوماتیک CNC متفاوت است.

پمپ های اتوماتیک با استفاده از برنامه مشخص شده توسط سازنده عملیات روانکاری را انجام می دهند. در این روش در زمان مورد نیاز و تایم مشخص شده، روغن به سمت قطعات مورد نظر حرکت کرده و عملیات روانکاری انجام می شود. این روش در صورت فعال بودن دستگاه، دائما در حال تکرار بوده و نیازی به انجام دستی روانکاری توسط اپراتور دستگاه نیست.

cnc oil

روغن مناسب برای دستگاه سی ان سی CNC :

طبق توضیحات ذکر شده، دستگاه های سی ان سی جزء دستگاه های تراشکاری و فلزکاری محسوب می شوند. به همین دلیل برای روانکاری آنها معمولا از روغن های عملیات فلزکاری و تراشکاری استفاده می شود. برای انتخاب روانکار مناسب برای دستگاه CNC توصیه می شود حتما از دفترچه راهنمای دستگاه کمک گرفته یا با سازنده آن مکاتبه نمایید.  لازم به ذکر است که در برخی از تجهیزات و قطعات برای روانکاری به گریس نیاز است که این مورد نیز توسط سازنده دستگاه به اطلاع مصرف کننده می رسد. فروشگاه روغندان نیز طبق روال گذشته در تهیه روانکارهای مناسب برای تجهیزات در کنار شما بوده و در اسرع وقت محصولات مورد نظر را در اختیار شما مشتریان قرار خواهد داد.

به این مقاله امتیاز دهید
superadmin
دیدگاه کاربران 6 دیدگاه
  • تراشکاری عیسی ۳ مهر ۱۳۹۹ / ۳:۰۵ ب٫ظ

    سلام قصد خرید روغن آب صابون رو داشتم. میشه راهنمایی کنید؟ ظاهرا بهران فعلا تولید نداره. گزینه ای که کیفیت خوبی مثل بهران داشته باشه الان چی دارید؟

    • مصطفی لشگری ۳ مهر ۱۳۹۹ / ۶:۲۹ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز. محصول پارس اترک و ایرانول MF هم تراز با روغن بهران تراش هستن. در حال حاضر معادل نفت پارس این محصول در دسترس تر از سایر برندها هست. از لحاظ کیفی هم هیچ تفاوتی با بهران تراش ندارد.

  • حسین حاج خلیلی ۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۹ ب٫ظ

    سلام
    روغن برش بهران یکی از بهترینها هست. من استفاده میکنم و تا الان مشکلی نبوده.

    • مهدی نصیری ۲ مهر ۱۳۹۹ / ۸:۱۶ ق٫ظ

      با سلام و احترام
      از اینکه تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید سپاس گذاریم.

  • متین سپهری ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۶ ب٫ظ

    سلام من با توجه به مطالب خوب فروشگاه روغندان از روغن تراش بهران استفاده کردم و بسیار راضی بودم خواستم همین جا تشکر کنم

    • مهدی نصیری ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۸:۵۸ ق٫ظ

      با سلام و عرض ادب
      خوشحال هستیم که مطلب برای شما مفید بود.
      سپاس از همراهی شما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.